onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Touchize fyller kassan inför expansion

|  
|  

Malmöbaserade Touchize har tagit in 3,1 miljoner kronor för att marknadsföra mjukvaran Swipe2Buy som optimerar e-handel på mobilen. Applikationen finns i dag på e-handelsplattformarna Shopify, Prestashop och Dandomain som når drygt 1,8 miljoner webbshoppar.

– Trots att 70 procent av all e-handelstrafik i dag går via mobilen är de flesta webbshoppar byggda för desktop. Vårt fokus är att göra köpupplevelsen på mobilen enkel och funktionell, säger Touchsizes vd Jesper Touchizes vd Jesper Deleuran.

För att nå fler användare har företaget nu tagit in drygt tre miljoner kronor från tidigare ägare, med det svenska riskkapitalbolaget Wellstreet i spetsen. Applikationen Swipe2Buy installeras som en plug-in och gör det möjligt att med en touch-funktion dra produkter till en virtuell korg.

– Vi har valt att utveckla vår modul som en så kallad overlay vilket betyder att man installerar Swipe2Buy lika lätt som man installerar en app på en telefon. Just nu jobbar vi med svenska och danska PR-byråer för att marknadsföra appen via sociala medier, säger Jesper Deleuran.

I våras rapporterade Rapidus att Touchize tecknat ett samarbetsavtal med den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify. I dag har företaget flera samarbetspartners runt om i världen, bland annat i Sydafrika.

– I Afrika, Sydamerika och delar av Asien sker nästan all e-handel via mobilen. Marknaden växer enormt, säger Jesper Deleuran.

Touchize – som har kontor i Malmö, Stockholm, Köpenhamn och  Kalifornien – har sökt patent för tekniken bakom Swipe2Buy.

Sara Nkwe Assarsson

Malmöbaserade Touchize har tagit in 3,1 miljoner kronor för att marknadsföra mjukvaran Swipe2Buy som optimerar e-handel på mobilen. Applikationen finns […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.