Malmöbaserade Touchize har tagit in 3,1 miljoner kronor för att marknadsföra mjukvaran Swipe2Buy som optimerar e-handel på mobilen. Applikationen finns i dag på e-handelsplattformarna Shopify, Prestashop och Dandomain som når drygt 1,8 miljoner webbshoppar.
– Trots att 70 procent av all e-handelstrafik i dag går via mobilen är de flesta webbshoppar byggda för desktop. Vårt fokus är att göra köpupplevelsen på mobilen enkel och funktionell, säger Touchsizes vd Jesper Touchizes vd Jesper Deleuran.
För att nå fler användare har företaget nu tagit in drygt tre miljoner kronor från tidigare ägare, med det svenska riskkapitalbolaget Wellstreet i spetsen. Applikationen Swipe2Buy installeras som en plug-in och gör det möjligt att med en touch-funktion dra produkter till en virtuell korg.
– Vi har valt att utveckla vår modul som en så kallad overlay vilket betyder att man installerar Swipe2Buy lika lätt som man installerar en app på en telefon. Just nu jobbar vi med svenska och danska PR-byråer för att marknadsföra appen via sociala medier, säger Jesper Deleuran.
I våras rapporterade Rapidus att Touchize tecknat ett samarbetsavtal med den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify. I dag har företaget flera samarbetspartners runt om i världen, bland annat i Sydafrika.
– I Afrika, Sydamerika och delar av Asien sker nästan all e-handel via mobilen. Marknaden växer enormt, säger Jesper Deleuran.
Touchize – som har kontor i Malmö, Stockholm, Köpenhamn och Kalifornien – har sökt patent för tekniken bakom Swipe2Buy.
Sara Nkwe Assarsson