Sedan början av året är WeCloud-grundarna Karl Anderssons och Rikard Zetterbergs senaste projekt Nimblr i gång med sina IT-säkerhetskurser. Nu ska de expandera i Skandinavien.
Efterfrågan på utbildningar inom IT-säkerhet är ett snabbt växande område. Den totala marknaden för utbildningar på området beräknas i nuläget till 2,1 miljarder dollar, enligt konsultbolaget Gartner Groups senaste analys.
Fram till 2023 beräknas marknaden att växa med 42 procent, något som också Nimblr har med i beräkningen. Det närmaste året är planen att växa till runt 20 anställda och utöka antalet kunder från nuvarande 20-talet till uppemot 250.
– Vi ska fokusera på att bygga ett återförsäljarnätverk i Skandinavien och ta en bra bit av marknaden, säger Rikard Zetterberg till Rapidus.
Utöver grundarna av Malmöbolaget WeCloud – som såldes till amerikanska miljardkoncernen J2 – är även Martin Prieto de la Fuente, grundare av webbyrån Fuente Interactive, och byråns kreativa chef Aron Hallborg med på satsningen. Likaså Andreas Dahlen Berglund, tidigare partner på WeCloud, som är Nimblrs vd.
Enligt Rikard Zetterberg är de en av få aktörer som erbjuder interaktiva IT-säkerhetskurser till företag på svenska.
– Det finns flera engelskspråkiga aktörer. Men vi är övertygade att om man ska nå de som är svagast när det kommer till IT-säkerhet så måste man kommunicera på deras hemspråk, säger han.
I och med Nimblr har han rört sig från det tekniska till den mer humanistiska delen av IT. Och han har fler projekt på gång: ett mikrobryggeri som exporterar öl utomlands samtidigt som det säljer till restauranger och Systembolaget. Han är även engagerad i filmbolaget Adjomba, som var involverade i den amerikansk-svenska produktionen Midsommar som kom ut förra året. Men trots de båda sidoverksamheterna, framhåller han att det är inom IT han är expert.
– Öl och film är inte min kompetens, så där har jag delägare som kan mer, säger Rikard Zetterberg.
Mette Carlbom