lördag 18 maj 2024

inloggad som

Malmöutvecklare går ihop i ny satsning

|  
|  

Utvecklaren Magnus Lindgrens konsultbolag Newseed har knoppat av K for Contact, en tjänst som ska göra det lättare för företag att samla in, kontrollera och uppdatera kunduppgifter utan att bryta mot GDPR. I det nya bolaget går han ihop med Lars Nilsson från Apsis och entreprenören Eskil Ahlman.

Enligt grundarna är huvudsyftet med tjänsten att värna om personlig integritet. Idén uppstod i debatten kring GDPR och tanken är att gynna både företag och kunder. Genom att lägga upp virtuella profiler med uppdaterade personuppgifter ska kundklubbar kunna ha sitt kundregister i plattformen, samtidigt som kunden själv när som helst kan välja att ta bort eller ändra i profilen. K for Contacts vision är att de ska bli den pålitliga mellanhanden.

– Det som står i våra licensvillkor är att vi inte äger dina personuppgifter och inte får använda dem i reklam. Vi delar dina uppgifter på uppdrag av dig, säger Magnus Lindgren, vars webbutvecklingsbyrå Newseed tog fram idén under ett hackathon i Berlin.

Den framtida intäktsmodellen är att företag ska kunna prenumerera på själva tillgången till personuppgifter. Bolaget letar nu efter sina första företagskunder att testa på. Samtidigt har de kontakt med en patentjurist för att se om deras metod, som krypterar hela nätverket så att inte ens de själva kan komma åt informationen, går att patentera.

– Vi anser att vi har en unik lösning på många sätt. Ett nytt sätt att angripa problemet med personlig information, säger Magnus Lindgren.

Mette Carlbom

Utvecklaren Magnus Lindgrens konsultbolag Newseed har knoppat av K for Contact, en tjänst som ska göra det lättare för företag att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Laserprecision i Lejonkulan

    Nu släpper vi veckans avsnitt av podden Lejonkulan som gästas av laserexperten och Beamonics vd Can Xu. Han har bakgrund […]