Förra året femdubblade Ideonföretaget Everyday Baby sin omsättning till knappt åtta miljoner kronor jämfört med föregående år. Nu fortsätter de sin expansion, flyttar till större lokaler och satsar på USA.
Trots det oroliga läget i världen så räknar Everyday Baby, som utvecklar produkter med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar, med att fortsätta växa detta år.
– Vår plan var tidigare att dubbla omsättningen, men det var innan corona. Ökar vi i år är vi nöjda, och det kommer vi att göra, säger Andreas Bengtsson, en av grundarna.
I fem år har han och de båda andra grundarna Edon Ramadani och Fredrik Persson arbetat heltid med bolaget. Storsäljaren är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när det är rätt temperatur.
– Vi har ett tydligt säkerhets- och hälsofokus, satsar på bra materialval samt använder glas och silikon eftersom det inte läcker ämnen som plast, säger Andreas Bengtsson.
Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden, bland annat Tyskland, Spanien, Portugal, Kina och UAE. Sydkorea är ett av länderna som försäljningen går bäst, uppger Andreas Bengtsson. Om allt går som det ska så sker en lansering i USA till sommaren.
– I USA kommer vi troligen att lansera tillsammans med Buy Buy Baby, som är den ledande fackhandeln, och har en distributör där som kommer att sköta kontakten, säger han.
De senaste månaderna har företaget börjat att satsa även på den inhemska marknaden. I nuläget finns deras produkter bland annat på Apotea, Babyland och skånska BabyV.
Mette Carlbom