onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Safeture satsar på masskommunikation

|  
|  

Lundabolaget Safeture breddar sitt erbjudande. Tidigare såldes deras produkt primärt som en resesäkerhetsapp. Nu ska de även satsa på masskommunikation, skräddarsydd information och att förstå var de anställda befinner sig.

– Nu hör globala företag och myndigheter av sig till oss och vill använda vår plattform för masskommunikation. Och vi har pågående diskussioner med ett bolag som har flera hundratusen anställda som vill använda vårt verktyg för sin personalsäkerhet, säger bolagets vd Magnus Hultman till Rapidus.

Safetures plattform kan hålla koll på vilken byggnad, stad eller nation varje medarbetare – eller invånare – befinner sig i, och kan skicka skräddarsydd kommunikation till olika grupper. Bolaget har inte börjat marknadsföra detta på bred front än, utan har hittills utbildat fältsäljarna i de nya bredare möjligheterna, enligt Magnus Hultman.

– Vi kallar det “platform for communication, information and location”. Tekniken har vi redan, nu håller vi på att segmentera produkten så att vissa moduler kan göras tillgängliga för fler individer hos kunderna. Corona har skapat en efterfrågan av denna typ av plattform. Vi hade detta på gång redan tidigare så nu kan vi reagera snabbt på efterfrågan. En effekt av den ändrade marknadsstrategin är att vi blir mer relevanta för fler ännu oftare, säger han.

Han tror att omsättningen kan skjuta i höjden om de får en stor ökning av användare av plattformen hos myndigheter och storbolag. Sedan tidigare är målsättningen att komma upp i en stadig omsättning, som inte kräver omförsäljning, på tio miljoner kronor per månad någon gång under 2022.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Safeture breddar sitt erbjudande. Tidigare såldes deras produkt primärt som en resesäkerhetsapp. Nu ska de även satsa på masskommunikation, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.

  • Handiscover i konkurs

    Malmöbolaget Handiscovers finansieringsplan sprack i sista stund. Nu är bolaget försatt i konkurs och det är oklart om tjänsten kommer att leva vidare.

  • Cybersäkerhet snabbast växande IT-marknaden

    Det finns stora pengar att hämta för den som kan cybersäkerhet. Rapidus har pratat med några skånska bolag som vill växa på den stekheta marknaden.