onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Ökad efterfrågan på skånsk e-hälsa

De skånska e-hälsoföretag som Rapidus ringt runt till har fått ökad efterfrågan i och med coronakrisen – bland dem Lundabolaget Cross Technology Solutions som just nu upplever en högkonjunktur.

Bolagets vd Thomas Bergqwist hoppas på ett brett genombrott för deras e-hälsoplattform för distanssjukvård av främst kroniskt sjuka patienter. Cross Technology Solutions e-hälsoplattform LifePod är testad på kliniker och hos kunder. Kundgrupperna – regioner och kommuner – har normalt långa beslutsprocesser.

– Insikten har kommit som en blixt och nu reagerar de med en hastighet som aldrig förr skådats. Just nu har vi väldigt många kunddiskussioner på gång. I och med coronakrisen kan vi få vårt genombrott på bred front, även om det är lite tråkigt att det ska krävas något sådant här. Inom sjukvården handlar det nu om att kunna ta in ett stort antal patienter i digitala plattformar på kort tid för att skydda riskgrupper och yrkesgrupper som behöver kunna arbeta, säger Thomas Bergqwist.

Den digitala läkarmottagningen Min Doktor hade för några veckor sedan en markant ökning i antalet digitala patientärenden. De flesta frågorna rör annat än influensasymptom, som psykisk ohälsa, astma och urinvägsinfektion som finns kvar i samma utsträckning som innan. Skillnaden nu är att patienterna inte är välkomna till vårdcentralen om de har minsta förkylningssymptom, skriver bolagets vd Jonas Vig i en kommentar.

”Efter den markanta ökningen ser vi fortsatt höga volymer. Det är såklart en del frågor om influensasymptom och liknande. Men framför allt är det vanliga besvär som tyvärr inte försvinner för att det pågår en pandemi. Nyttan med digitala vårdmöten har aldrig varit så tydlig som nu. Vi skulle gärna samarbeta mer med regionerna och har förstås erbjudit vår hjälp,” fortsätter han.

Uppstartsbolaget Kind, tidigare Engaging Care, har en app där vårdaktörer kan kommunicera med sina patienter, som även själva kan hålla reda på sina sjukdomar. Kind fick sina första betalande kunder under 2019. Sedan drygt en vecka har de nu gjort tjänsten gratis för alla vårdenheter som vill ansluta sig, något som ska gälla tills vidare, uppger vd Charlotta Tönsgård.

– På gott och ont så har coronakrisen lett till en ökad medvetenhet hos våra kunder. Sedan förrförra onsdagen har vi öppnat för vilka team som helst att använda den här tjänsten gratis så länge krisen består, säger hon.

Det är dock inte alla som märkt av uppsvinget ännu. UmanSense, som utvecklar armband som kan skicka en varningssignal till läkare om man har fått en stroke, fortsätter som vanligt mot målet att kunna komma igång med kliniska tester.

Lundabolaget Itacih har inte heller märkt någon speciellt ökad efterfrågan på deras digitala system för uppföljning av patienter vid bland annat palliativ hemsjukvård.

– Det har inte hänt så mycket ännu orsakat av coronakrisen, men jag förmodar att sjukvården kommer att upptäcka att vi kan hjälpa dem. Alla är tagna på sängen och vården reagerar ofta långsamt, men jag hoppas vi kommer in mer nu, säger Boris Magnusson, vd för Itacih på Medicon Village.

Mette Carlbom
Elisabet Ottosson

De skånska e-hälsoföretag som Rapidus ringt runt till har fått ökad efterfrågan i och med coronakrisen – bland dem Lundabolaget […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Amniotics köps upp – trots allt

    Efter nya turer ser det ut att bli en affär där Magle Chemoswed köper det likviditetspressade stamcellsbolaget Amniotics.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.