fredag 23 februari 2024

inloggad som

TicTac får fotfäste i Mellanöstern

TicTac Interactive har fått sin första kund i Mellanöstern. Det Malmöbaserade digitala utbildningsföretaget har dessutom tecknat ett samarbetsavtal med en lokal aktör som ska hjälpa till med att etablera TicTac i regionen.

– Vi har funnits i Mellanöstern i tre år och åkt på mässan Arab Health tillsammans med Business Sweden. Nu översätter vi plattformen till arabiska, men har stor respekt för att vi verkar i en annan kultur med andra värderingar. Partnern hjälper oss att säkerställa att vår produkt är fullödig, säger TicTacs vd Carolina Ericson till Rapidus.

Kunden, som enligt avtal ska vara hemlig, har sjukhus på 14 olika orter i regionen. TicTac ska leverera digital utbildning inom hållbarhet och uppförandekoder. Nästa år är planen att börja anställa personal på plats.

Men resan till Dubai för att skriva på avtalet blev inställd, de stängda danska gränserna gjorde att Carolina Ericson fick ta mötet via nätet i stället.

– Det är svårt att åka när man inte får. Men vår bransch kommer nog att gynnas av coronahysterin, vi har haft extremt mycket att göra sedan det började. Digital utbildning är förstås något som många företag redan implementerat, men ännu fler lär göra det nu. Även i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, säger Carolina Ericson.

Under 2019 ökade TicTacs omsättning med 23 procent till 48 miljoner kronor. Prognosen för 2020 pekar på en tillväxt på ytterligare 30 procent.

Niclas Lindstrand

TicTac Interactive har fått sin första kund i Mellanöstern. Det Malmöbaserade digitala utbildningsföretaget har dessutom tecknat ett samarbetsavtal med en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.