måndag 3 februari 2025

inloggad som

Framtidens medier är små snabba jäklar

Kort sagt: Förra fredagen firade Rapidus sin 20-årsdag (och detta är sista gången jag ska tjata om det). Det låter inte så imponerande. Många tidningar, eller ”mediehus” som de gillar att kalla sig själva numera, firar 100 eller 150. Men skillnaden är att Rapidus har större chans att uppleva nästa jämna födelsedag. De stora papperstigrarna går nu in i sin sista lågkonjunktur. Åtminstone i sin nuvarande form.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus malliga chefredaktör

Jag vet att jag inte är först att påstå detta. Domedagen har varit här för drakarna i minst 20 år. De är uthålliga, det måste vi ge dem. Men nu ligger de inte ett teknikskifte efter samtiden utan två. Nyheter som distribuerades på döda träd blev nyheter på datorskärmen som blev nyheter på mobilen. Ändå håller de fast vid samma affärsmodell: ta betalt från abonnenter och ta betalt från annonsörer. Ge så många som möjligt så lite som möjligt. Det sistnämnda är det allra farligaste.

Vid sekelskiftet (det låter fortfarande konstigt att säga) så hade de stora mediebolagen ensamrätt på att förmedla nyheter. Visst fanns det internet, nätt och jämnt. Hur någon skulle tjäna pengar på det var en annan fråga, om man inte var operatör. IT-bubblan gjorde dessutom att professionella bakåtsträvare kunde dra en lättnadens suck och utbrista: “Det var bara en fluga, vi hade rätt, Gutenbergs teknik från 1400-talet fixar ett århundrade till!”

Nix. Färre och färre läser gammalmedia och ännu färre betalar för annonser. Den digitala annonsmarknaden växer – om du heter Google eller Facebook. Annars krymper den också. Nyheter finns överallt, särskilt allmänna nyheter. Varför betala för en mellanhand som berättar vad Apple gör när Apple berättar det själva? I din Appleprodukt med Applemjukvara som du kan bära i din Applehand när du går runt i dina Applekläder. Till skillnad från när du läser Rapidus och får nyheter om företaget du aldrig hört talas om, men inser att du måste anlita – eller köpa in dig i.

Den riktiga valutan de senaste 20 åren för tidningarna har inte varit upplagor och annonsintäkter, det har varit andra tidningar. Att köpa upp konkurrenter på fallrepet, konsolidera och kapa kostnader har varit den riktiga affärsidén. Bäst på det har NWT-koncernen i Karlstad varit. De har också varit försiktigast med att ta sig an den digitala världen. Medan snabbrörliga MittMedia som skulle bli jättedigitala jättesnabbt körde i diket och själva blev uppköpta.

Nu är det snart slut på tidningar att köpa och besparingar att göra. Att digitala intäkter från abonnenter fördubblas ett år är en klen tröst när det innebär att de går från en halv procent av omsättningen till en hel procent. (Hurra! Tårta till personalen! Sen säger vi upp hälften av dem i nästa sparpaket.) SVT och SR gör ungefär samma nyheter i samma kanaler, utom döda träd, och tar inget extra betalt för dem eftersom du redan betalat för det på skattsedeln. Dessutom fick du program som ”Sveriges fetaste hund” på köpet för att visa varför bredden i statliga medier behövs.

I stället kommer de små, snabba jäklarna att växa sig större, precis som när de riktiga dinosaurierna blev utkonkurrerade av små irriterande däggdjur. De – eller vi – försöker inte göra allt, utan nöjer sig med att göra en sak, men göra den riktigt bra. Vissa inser inte ens själva att de är i mediebranschen – Safetures vd Magnus Hultman tyckte att det var skönt att slippa media efter att bland annat ha grundat Strossle. I stället ger hans företag resenärer den information de behöver, när och där de behöver den. En bättre definition av ett smart medieföretag har jag sällan hört. (Sorry Magnus…)

Det är bara ett av alla företag som insett att det är spets som gäller i informationsbranschen, inte bredd. Årets Rapidusföretag 2019 Pinmeto, internationella snabbväxlarna inRiver och influencernätverket Mysocial, vars skapare Mustafa Alfredji var en av våra 34or i fjol, är alla i grund och botten medieföretag. De tar inte all information de kommer över och skjuter ut den med hagelbössa på måfå, de skickar precis det som avsändaren behöver få ut och precis det som mottagaren vill ta emot.

Den vägen kan förstås papperstigrarna också gå. De behöver bara släppa sådär 150 års prestige. Eller så ser de inte nästa högkonjunktur.

Kort sagt: Förra fredagen firade Rapidus sin 20-årsdag (och detta är sista gången jag ska tjata om det). Det låter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Vägen till det “omöjliga”: lönsam tillväxt

    Många startups misslyckas för att de saknar ett marknadsbehov. Men det finns lösningar på problemet. Här listar riskkapitalisten Jan Dahlqvist några av stegen som leder till framgång.

  • God fortsättning!

    Hej alla Rapidusfans. Efter en välbehövlig julvila är vi igång igen med bevakning av Sveriges mest underbevakade näringsliv, sett i […]

  • Med sikte på ett nytt och bättre år

    Gott nytt år, alla kära läsare. Nu stänger vi 2024 som rent ut sagt blev ett skitår. Vi ser fram emot ett bättre 2025 där lägre räntor ger fler investeringar som sätter snurr på hjulen för oss alla.

  • Nyhetskrönika

    Det saknades inte dramatik i skånskt näringsliv under 2024. Mellby Gårds tvärvändning i försäljningen av Academedia till Roger Akelius tog nog priset. Här följer några av Rapidus höjdpunkter under det gångna året.

  • Den största utmaningen för startups

    Under tre säsonger med Rapidus podcast Lejonkulan har programledare Jan Dahlqvist intervjuat 45 startup-entreprenörer. Här är hans spaning av startup-bolagens största utmaning och misstag.

  • Sverige är inte innovationens land

    Via Lejonkulan har jag haft förmånen att intervjua 45 entreprenörer om deras största utmaningar och risker inför framtiden. En sak står klart – Sverige riskerar att halka efter i den globala kapplöpningen om startups och talanger.

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.