Karin Ebbinghaus lämnar Almi Invest Greentech och tar över som vd på Lundaföretaget Elonroad. Bolaget, som utvecklar en laddskena för att ladda elfordon medan de framförs, behöver både nyanställa och göra en nyemission för att möta efterfrågan, säger hon till Rapidus.
– När jag pratat om bolag som jag har träffat så har hjärtat alltid klappat extra för Elonroad. Det är oerhört komplex teknik med en så enkel lösning, nästan som en gigantisk Scalextric-bana där man alltid kan köra utan att tänka på att tanka. Det är bara briljant, säger Karin Ebbinghaus.
För ett knappt år sedan vann ett konsortium som Elonroad är del i upphandlingen för att bygga en demonstrationssträcka i Lund. Evolution Road, som den elektrifierade kilometern döpts till, är vad bolaget kommer ha fullt fokus på de närmaste månaderna.
– Projektet är superviktigt, inte minst för att vi fått ett stort förtroende i konkurrens med stora företag som Alstom och Volvo. Nu måste vi visa att vi förtjänar det. Dessutom är det en bra språngbräda för att visa att vi inte är något källarföretag utan verkligen kan leverera, säger Karin Ebbinghaus.
Flera andra projekt är också på väg, som att ladda el-lastbilar automatiskt på ett logistikföretag och lyftkranar på en stor containerterminal i Europa.
– För att inte ta från Evolution Road måste vi ha fler programmerare, fler ingenjörer och mer pengar. Vi siktar på att ta in kapital under den tidiga hösten, det är kanske 20-30 miljoner kronor som behövs för att möta efterfrågan, säger Karin Ebbinghaus, som börjar på sin nya tjänst i slutet av februari.
Niclas Lindstrand