Kändisbackade bolaget Njus Media från Sundsvall öppnar upp i Helsingborgs teknikhubb Hetch. Nu vill bolaget skala upp och etablera sin nyhetstjänst som “Spotify för nyheter”.
Tanken är att användarna ska kunna söka och bevaka nyheter, frågor eller områden. Än så länge sker det kostnadsfritt, men mediernas betalväggar finns kvar. Mediehusen betalar alltså inget för att synas i Njus tjänst som samtidigt länkar till mediernas egna sajter.
Med tiden är dock målet att hitta ett sätt att låta användarna betala ett enda abonnemang för alla betalväggar och så få tillgång till allt material inuti tjänsten.
– Nästan alla vi pratat med i våra kund- och användarundersökningar efterfrågar just det. Jag tror branschen måste röra sig åt det hållet, säger Njus grundare Rolf Bäck till Rapidus.
Tills det sker satsar bolaget på att dra intäkter genom att sälja tjänster för omvärldsbevakning till företag. Därför ska ett nytt team nu byggas i Helsingborg, där Rolf Bäck också hoppas hitta nya finansiärer.
– Vi har ungefär 80.000 artiklar per dygn i tjänsten, från cirka 25.000 mediehus i 15 länder, 900 mediehus bara i Sverige. Vi har hittills skedmatats med kapital så det är skönt att vi äntligen har en tillväxt på instäktssidan, säger han.
Bland de som investerat i bolaget märks Nordnets tidigare vd Peter Dahlgren, samt tv-profiler som Lennart Ekdal och Rickard Olsson.
Emiliano Strauss