söndag 16 februari 2025

inloggad som

Smarta livsmedelsetiketter nära marknaden

|  
|  

Innoscentia har varit i startgroparna för att lansera en prototyp för sin sensorteknik. Nu har de tagit in sex miljoner kronor i kapital med planen att snabba på processen och komma igång med lanseringen i början av nästa år.

Innoscentia har utvecklat en patenterad teknik för livsmedel som – med sensoriskt bläck och tryckt elektronik som integrerats i en etikett – kan läsa av färskheten i förpackat kött. På så sätt kan onödigt matspill minskas.

Tidigare var planen att ha en prototyp klar redan under detta året, men den tekniska utvecklingen har enligt vd Erik Månsson tagit längre tid än de trodde.

– Men det senaste halvåret har vi nu sett tekniska framsteg, det är utvecklingen av själva bläcket som har tagit ganska stora steg, säger han.

Han har som en del i satsningen gått in på heltid som Innoscentias nya vd. Robin Thiberg, tidigare vd och medgrundare, har istället tagit plats i styrelsen.

– Det nya kapitalet har framförallt gått in i personalkostnader i vår utvecklingsanläggning i Hyderabad, Indien. Det för att snabba upp processen att bli en kommersiell produkt, säger Erik Månsson.

Mette Carlbom

Innoscentia har varit i startgroparna för att lansera en prototyp för sin sensorteknik. Nu har de tagit in sex miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Akut läge i återbruksbolaget

    Godsinlösen Nordic, GIAB, i Malmö är i akut likviditetsbrist. Vd Christer Persson kan inte utesluta konkurs eller rekonstruktion. Aktien störtdök efter dagens besked.

  • Norskt IT-företag köper Competensum

    ,
    HR-konsultföretaget Competensum i Helsingborg har blivit med norska ägare. — Vi kommer behöva rekrytera nu, säger vd Camilla Danielsson.

  • Upp och ned i rapportströmmen

    Medan Precise Biometics inte infriade förväntningarna gick det desto bättre för Careium. Både Kjell Group och Eolus meddelar nya finansiella målsättningar. Här är dagens skånska kvartalsrapporter.


  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.