Innoscentia har varit i startgroparna för att lansera en prototyp för sin sensorteknik. Nu har de tagit in sex miljoner kronor i kapital med planen att snabba på processen och komma igång med lanseringen i början av nästa år.
Innoscentia har utvecklat en patenterad teknik för livsmedel som – med sensoriskt bläck och tryckt elektronik som integrerats i en etikett – kan läsa av färskheten i förpackat kött. På så sätt kan onödigt matspill minskas.
Tidigare var planen att ha en prototyp klar redan under detta året, men den tekniska utvecklingen har enligt vd Erik Månsson tagit längre tid än de trodde.
– Men det senaste halvåret har vi nu sett tekniska framsteg, det är utvecklingen av själva bläcket som har tagit ganska stora steg, säger han.
Han har som en del i satsningen gått in på heltid som Innoscentias nya vd. Robin Thiberg, tidigare vd och medgrundare, har istället tagit plats i styrelsen.
– Det nya kapitalet har framförallt gått in i personalkostnader i vår utvecklingsanläggning i Hyderabad, Indien. Det för att snabba upp processen att bli en kommersiell produkt, säger Erik Månsson.
Mette Carlbom