torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

”Indiekungen” har sålt 500.000 spel – släpps nu fysiskt

|  ,
|  

Det skånska succéspelet My Friend Pedro får en fysisk utgåva. Sedan det släpptes på speltjänsten Steam i juni har över 500.000 exemplar sålts av spelet, som utvecklats av skånska enmansstudion Deadtoast. Gratisversionen, som kom redan 2014, har laddats ned över 25 miljoner gånger.

– Att få sitt eget spel i fysisk utgåva och sålt i faktiska affärer ute i världen tror jag det är många spelskapare som drömmer om. Så för mig var det alltid något som man velat göra, men inte vågat tro att det skulle kunna bli verklighet – fram tills My Friend Pedro släpptes digitalt. Det visade sig vara en hit och Devolver Digital tyckte självklart att spelet förtjänade en fysisk release, säger Victor Ågren, utvecklaren som är hela Deadtoast och som för några veckor sedan utnämndes till ett av Rapidus fem hetaste namn på 34-listan.

Den 12 november släpps My Friend Pedro i fysisk form i butiker i Nordamerika. Samtidigt pågår förhandsbokningar av en internationell specialutgåva från Special Reserve Games, som kommer att skeppas ut i januari 2020.

Trots de stora försäljningssiffrorna på Steam för PC och Nintendo Switch – motsvarande en omsättning på 100 miljoner kronor på mindre än ett halvår – tror Victor Ågren att det finns en ännu större marknad för My Friend Pedro i fysisk form.

– Det finns fortfarande gott om folk som har spelet på sin önskelista. Och många har väntat på att köpa spelet tills just en fysisk utgåva har släppts. Andra äger redan spelet digitalt, men köper flera kopior av den fysiska utgåvan, just för samlarvärdet, eller för att de är fans av spelet, säger Victor Ågren.

Niclas Lindstrand

Det skånska succéspelet My Friend Pedro får en fysisk utgåva. Sedan det släpptes på speltjänsten Steam i juni har över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.