…Peter Wennström, som just nu är i Singapore för att på uppdrag av landets arbetsmarknadsdepartement utbilda mindre livsmedelsföretag. Målet är att göra dem konkurrenskraftiga inom innovation på marknaden för “healthy ageing”, alltså hälsosamt åldrande.
Vad är det egentligen ni ska lära ut till Singapores livsmedelsföretag?
– Vår FourFactors-modell, som är ett ramverk för framgångsrik marknadsföring och positionering av innovationer inom mat och hälsa. FourFactors-modellen är idag installerad som hjärtat i en av våra internationella kunders innovationscenter i Singapore. Det är också där vi genomför utbildningen.
Varför är den åldrande befolkningen en viktig målgrupp?
– FN:s befolkningsprognoser visar att om tre decennier kommer nästan hälften, 47 procent, av Singapores totala befolkning vara 65 år eller äldre.
Vad får ni ut av det här uppdraget?
– Det stärker vår position i Singapore och Sydostasien, och bekräftar den som ledande inom området. Nästa steg blir att etablera ett dotterbolag till Healthy Marketing Team i Singapore för fortsatt expansion på den växande asiatiska marknaden. Vi tittar just nu också på hur vi kan länka våra universitetssamarbeten mellan Lunds universitet och Singapore.
Felicia Frithiof