torsdag 14 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… med marknadsaktuellt AR-bolag

Ideonbaserade Bjorkstrom Robotics har nyss lanserat sin nya AR-teknik till byggindustrin. Bolaget har fått en halv miljon kronor för vidareutveckling och att anställa säljare, från Behdad Ansari som dessutom tagit över som ordförande.

– Jag söker team som verkligen är engagerade och tror på sina idéer. Teamet på Bjorkstrom har slitit väldigt mycket, ibland utan lön, och gör vad som krävs. Det är en bransch som ligger lite efter och Bjorkstrom har visat att deras produkt är väldigt attraktiv, den ligger rätt i tiden, säger han till Rapidus.

Bolagets idé är att med hjälp av AR – augmented reality eller förstärkt verklighet – kunna visa ett hus i sin verkliga miljö och storlek innan det har byggts. Arkitektritningar laddas alltså upp för att beskådas utvändigt och invändigt i 3D. Arbetsledare och projektörer kan då till exempel se ledningar, brunnar och schakt, samtidigt som verkligheten syns i bakgrunden.

Tidigare utnyttjade Bjorkstrom egenutvecklade smarta glasögon, en produkt som används av bland annat NCC, Peab och Sweco. Sedan en tid tillbaka fokuserar dock bolaget på surfplattor och säljer idag inte fler glasögon.

– Den tekniken måste komma längre fram och vi kan inte stå för den utvecklingen. Som det ser ut i dag lämpar sig inte smarta glasögon för den typen av arbetsplatser av arbetsmiljöskäl. Däremot funkar systemet med surfplattorna bättre, säger Kristofer Björkström, grundare och vd på Bjorkstrom Robotics.

Det nya systemet använder en surfplatta som är kopplad till bolagets molntjänst. Kunderna laddar in ritningarna och sedan kopplas surfplattan till en hållare med laddare och GPS.

– Det som måste till för att få den noggrannheten som behövs ute på arbetsplatsen är en survey grade GPS. Noggrannheten är då på 1-2 centimeter, mot 5-10 centimenter i vanliga konsument-GPS, säger Kristofer Björkström.

Emiliano Strauss

Ideonbaserade Bjorkstrom Robotics har nyss lanserat sin nya AR-teknik till byggindustrin. Bolaget har fått en halv miljon kronor för vidareutveckling […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.