Den förra ledningen för Inriver gör nu comeback med ett nytt företag. Occtoo har grundats av Inrivers förra vd Niclas Mollin, teknikchefen Jimmy Ekbäck och systemarkitekten Daniel Brdarski. Företaget har redan fått tunga kunder som Kjell & Company, Haglöfs och Cartier.
– Vi ville bygga en ny tjänst och funderade på vad vi själva uppskattar när vi handlar och det är duktiga säljare som kan hitta rätt innehåll åt just mig. Tanken var att bygga in det i en digital tjänst med alla förmågor som en duktig säljare sitter på. Så det har vi byggt! säger Occtoos vd Niclas Mollin till Rapidus.
Occtoos tjänst kopplar ihop köparens profil med säljarens innehåll. Men det är inte bara relaterade produkter som presenteras, själva presentationen ändras också utifrån köparens beteende. En teknisk köpare får upp specifikationer medan någon som är osäker på hur en sak används får en instruktionsvideo.
– Den stora grejen är att bygga skärmupplevelser mycket snabbare. En app kan lanseras på några dagar i stället för veckor eller månader medan en kampanjsida tar några timmar. Tjänsten är byggd så att en marknadsförare ska kunna göra allting utan att behöva ta hjälp av utvecklare. Vi vill demokratisera tekniken, säger Niclas Mollin.
Occtoo är baserat i Malmö där grundarna sitter, men har två anställda i Stockholm med en tredje på väg. Första verksamhetsåret ska, enligt Niclas Mollin, ge en omsättning på över en miljon och positivt resultat.
Niclas Lindstrand