onsdag 24 juli 2024

inloggad som

OptiFreeze fokuserat på långlivade rosor

|  ,
|  

Noterade uppstartsbolaget OptiFreeze tog nyligen in 17,4 miljoner kronor och bolaget rapporterade om ett genombrott med sin teknik inom området snittblommor. Det kan leda till att bolaget höjer sin prognos för antalet sålda maskiner de närmaste åren, uppger bolagets vd Eda Demir Westman till Rapidus.

Bolaget har i samarbete med Syngenta visat att OptiFreeze-tekniken kan förlänga livslängden för snittrosor med upp till det dubbla, från sju till 14 dagar. Eda Demir Westman säger att bolaget därför satsar på att försöka få ett marknadsmässigt genombrott inom just den branschen.

– Jag tror att vi måste uppdatera vår prognos för hur många maskiner vi ska ha sålt. Förra årat uppgav vi tio maskiner om tre år, en mycket försiktig prognos. Vi ska marknadsföra våra maskiner även mot andra företag som håller på med snittblommor eftersom avtalet med Syngenta inte är exklusivt. Till slut vill vi också tjäna pengar på royalty, säger hon.

Hittills är det Syngenta i Kenya som har köpt en OptiFreeze-maskin. Den används i bolagens samarbetsprojekt där de finslipar på logistiken för att vara klara när högsäsongen för snittrosor drar igång i december.

Tekniken bygger på forskning vid Lunds universitet och går ut på att en lösning med bland annat näringsämnen förs ända in i produktens celler genom en behandling med vacuum och elektriskt fält. Optifreeze planerar att använda tekniken även inom andra områden, till exempel för att förbättra hållbarheten för mat, som delad färsk frukt eller torkade kryddor.

Martin Linde går åter in som styrelseordförande, en post han har haft tidigare. Han var senast vd för Nordic Food Group.

Elisabet Ottosson

Noterade uppstartsbolaget OptiFreeze tog nyligen in 17,4 miljoner kronor och bolaget rapporterade om ett genombrott med sin teknik inom området […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.