måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DanAds växer kraftigt – Discogs senaste kunden

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt och över 350 miljoner sidvisningar i månaden.

Avtalet kommer ett drygt år efter att auktionsjätten eBay blev kund till DanAds och företagets produktchef och medgrundare Peo Persson säger att fler musikrelaterade kunder är på väg.

– Vi har alla bakgrund i musikindustrin så vi har intresse för branschen, men det är också mycket en slump att vi kommit in så mycket på musiktjänster. Den branschen är ganska ny när det gäller att hantera annonsflöden i digital form, så det finns alla möjligheter för oss att växa ännu mer där. Vi är i dialog med flera andra marknadsplatser och streamingtjänster, så jag tror det händer mer under året, säger Peo Persson till Rapidus.

DanAds får transaktionsavgifter från alla affärer som görs på kundsajterna och siktar på en fortsatt aggressiv expansion under 2019. Budgeten för året pekar på en tillväxt på 150 procent och att gå med vinst. 2018 års bokslut är inte färdigt men året slutade enligt Peo Persson på en omsättning runt 1,5 miljoner amerikanska dollar och ett förlustresultat.

– 2018 var ett tillväxtår med att få stora kunder som Ebay ”up and running”. Målet för 2019 är stort, men hittills ligger vi i fas med det. Vi fortsätter expandera och startar fler kontor i USA, antingen i San Francisco eller Los Angeles som komplement till vårt kontor i New York. Så vi är i en bra sits, säger Peo Persson.

DanAds anställer också en ny försäljningsdirektör, Fredrik Engdahl. Han kommer senast från en liknande tjänst på videostreamingföretaget Magine. Bolaget har 45 anställda sammanlagt och delägs av bland andra Wellstreet, Alexander Hars, Fredrik Malm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Niclas Lindstrand

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.