onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DanAds växer kraftigt – Discogs senaste kunden

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt och över 350 miljoner sidvisningar i månaden.

Avtalet kommer ett drygt år efter att auktionsjätten eBay blev kund till DanAds och företagets produktchef och medgrundare Peo Persson säger att fler musikrelaterade kunder är på väg.

– Vi har alla bakgrund i musikindustrin så vi har intresse för branschen, men det är också mycket en slump att vi kommit in så mycket på musiktjänster. Den branschen är ganska ny när det gäller att hantera annonsflöden i digital form, så det finns alla möjligheter för oss att växa ännu mer där. Vi är i dialog med flera andra marknadsplatser och streamingtjänster, så jag tror det händer mer under året, säger Peo Persson till Rapidus.

DanAds får transaktionsavgifter från alla affärer som görs på kundsajterna och siktar på en fortsatt aggressiv expansion under 2019. Budgeten för året pekar på en tillväxt på 150 procent och att gå med vinst. 2018 års bokslut är inte färdigt men året slutade enligt Peo Persson på en omsättning runt 1,5 miljoner amerikanska dollar och ett förlustresultat.

– 2018 var ett tillväxtår med att få stora kunder som Ebay ”up and running”. Målet för 2019 är stort, men hittills ligger vi i fas med det. Vi fortsätter expandera och startar fler kontor i USA, antingen i San Francisco eller Los Angeles som komplement till vårt kontor i New York. Så vi är i en bra sits, säger Peo Persson.

DanAds anställer också en ny försäljningsdirektör, Fredrik Engdahl. Han kommer senast från en liknande tjänst på videostreamingföretaget Magine. Bolaget har 45 anställda sammanlagt och delägs av bland andra Wellstreet, Alexander Hars, Fredrik Malm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Niclas Lindstrand

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.