onsdag 12 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DanAds växer kraftigt – Discogs senaste kunden

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt och över 350 miljoner sidvisningar i månaden.

Avtalet kommer ett drygt år efter att auktionsjätten eBay blev kund till DanAds och företagets produktchef och medgrundare Peo Persson säger att fler musikrelaterade kunder är på väg.

– Vi har alla bakgrund i musikindustrin så vi har intresse för branschen, men det är också mycket en slump att vi kommit in så mycket på musiktjänster. Den branschen är ganska ny när det gäller att hantera annonsflöden i digital form, så det finns alla möjligheter för oss att växa ännu mer där. Vi är i dialog med flera andra marknadsplatser och streamingtjänster, så jag tror det händer mer under året, säger Peo Persson till Rapidus.

DanAds får transaktionsavgifter från alla affärer som görs på kundsajterna och siktar på en fortsatt aggressiv expansion under 2019. Budgeten för året pekar på en tillväxt på 150 procent och att gå med vinst. 2018 års bokslut är inte färdigt men året slutade enligt Peo Persson på en omsättning runt 1,5 miljoner amerikanska dollar och ett förlustresultat.

– 2018 var ett tillväxtår med att få stora kunder som Ebay ”up and running”. Målet för 2019 är stort, men hittills ligger vi i fas med det. Vi fortsätter expandera och startar fler kontor i USA, antingen i San Francisco eller Los Angeles som komplement till vårt kontor i New York. Så vi är i en bra sits, säger Peo Persson.

DanAds anställer också en ny försäljningsdirektör, Fredrik Engdahl. Han kommer senast från en liknande tjänst på videostreamingföretaget Magine. Bolaget har 45 anställda sammanlagt och delägs av bland andra Wellstreet, Alexander Hars, Fredrik Malm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Niclas Lindstrand

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Falkenklevs framtid är grön

    När Victor Falkenklev tog över familjens åkeri såg han en chans att göra skillnad och lät samvetet gå före vinstmarginalerna. Nu är bolaget på god väg att bli Europas grönaste åkeri.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.