torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DanAds växer kraftigt – Discogs senaste kunden

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt och över 350 miljoner sidvisningar i månaden.

Avtalet kommer ett drygt år efter att auktionsjätten eBay blev kund till DanAds och företagets produktchef och medgrundare Peo Persson säger att fler musikrelaterade kunder är på väg.

– Vi har alla bakgrund i musikindustrin så vi har intresse för branschen, men det är också mycket en slump att vi kommit in så mycket på musiktjänster. Den branschen är ganska ny när det gäller att hantera annonsflöden i digital form, så det finns alla möjligheter för oss att växa ännu mer där. Vi är i dialog med flera andra marknadsplatser och streamingtjänster, så jag tror det händer mer under året, säger Peo Persson till Rapidus.

DanAds får transaktionsavgifter från alla affärer som görs på kundsajterna och siktar på en fortsatt aggressiv expansion under 2019. Budgeten för året pekar på en tillväxt på 150 procent och att gå med vinst. 2018 års bokslut är inte färdigt men året slutade enligt Peo Persson på en omsättning runt 1,5 miljoner amerikanska dollar och ett förlustresultat.

– 2018 var ett tillväxtår med att få stora kunder som Ebay ”up and running”. Målet för 2019 är stort, men hittills ligger vi i fas med det. Vi fortsätter expandera och startar fler kontor i USA, antingen i San Francisco eller Los Angeles som komplement till vårt kontor i New York. Så vi är i en bra sits, säger Peo Persson.

DanAds anställer också en ny försäljningsdirektör, Fredrik Engdahl. Han kommer senast från en liknande tjänst på videostreamingföretaget Magine. Bolaget har 45 anställda sammanlagt och delägs av bland andra Wellstreet, Alexander Hars, Fredrik Malm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Niclas Lindstrand

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Hon guidar genom IT-lagsdjungeln

    Från GDPR till AI-förordningen och andra EU-regelverk – den digitala lagstiftningen utvecklas snabbt och ställer höga krav på dagens företag. Konsultbyrån Intel Law tillhandahåller specialiserad expertis inom just IT-juridiska frågor.

  • Lidgren-bolaget dejtar nya investerare

    Läkemedelsföretaget Lithea får nya pengar från befintliga ägare, men egentligen vill bolaget hitta nya investerare för att stärka sitt case inför framtiden.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.