söndag 25 februari 2024

inloggad som

DanAds växer kraftigt – Discogs senaste kunden

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt och över 350 miljoner sidvisningar i månaden.

Avtalet kommer ett drygt år efter att auktionsjätten eBay blev kund till DanAds och företagets produktchef och medgrundare Peo Persson säger att fler musikrelaterade kunder är på väg.

– Vi har alla bakgrund i musikindustrin så vi har intresse för branschen, men det är också mycket en slump att vi kommit in så mycket på musiktjänster. Den branschen är ganska ny när det gäller att hantera annonsflöden i digital form, så det finns alla möjligheter för oss att växa ännu mer där. Vi är i dialog med flera andra marknadsplatser och streamingtjänster, så jag tror det händer mer under året, säger Peo Persson till Rapidus.

DanAds får transaktionsavgifter från alla affärer som görs på kundsajterna och siktar på en fortsatt aggressiv expansion under 2019. Budgeten för året pekar på en tillväxt på 150 procent och att gå med vinst. 2018 års bokslut är inte färdigt men året slutade enligt Peo Persson på en omsättning runt 1,5 miljoner amerikanska dollar och ett förlustresultat.

– 2018 var ett tillväxtår med att få stora kunder som Ebay ”up and running”. Målet för 2019 är stort, men hittills ligger vi i fas med det. Vi fortsätter expandera och startar fler kontor i USA, antingen i San Francisco eller Los Angeles som komplement till vårt kontor i New York. Så vi är i en bra sits, säger Peo Persson.

DanAds anställer också en ny försäljningsdirektör, Fredrik Engdahl. Han kommer senast från en liknande tjänst på videostreamingföretaget Magine. Bolaget har 45 anställda sammanlagt och delägs av bland andra Wellstreet, Alexander Hars, Fredrik Malm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres.

Niclas Lindstrand

Skånebolaget DanAds, som utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem, har slutit avtal med skivsamlarsajten Discogs. Discogs har 5 miljoner aktiva användare internationellt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.