torsdag 17 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbolag gör Hövdings hjälmar uppkopplade

Hövding anlitar det nystartade Malmöföretaget Avico Solutions för att ta fram en mobilapp som ska koppla upp företagets cykelhjälmar. Att anlita ett lokalt företag var viktigt för Hövding, säger bolagets tekniska chef Heino Wendelrup, som valde mellan ett antal nationella och internationella aktörer innan han valde Avico.

– Vi vill ha en partner som finns nära oss, som förstår vår identitet och vision och brinner för produkten lika mycket som vi gör. Avico är nystartat, men jag känner personerna bakom det, Anders Kavcic och Velimir Karadzic, eftersom vi alla har en bakgrund på Sony Ericsson. Väljer man att jobba med ett litet företag så väljer man personerna.

Hövding har sålt över 130.000 av sina airbags för cyklister i 16 länder. Detta är starten för att digitalisera produkterna.

– Man kan kalla det digitalisering eller internet of things, men det viktiga är att när man köpt produkten i affären ska det inte vara slutet på relationen med Hövding utan bara början. Genom att användarna är uppkopplade kan vi fortsätta att erbjuda dem tjänster som de kan ha nytta av och kan kartlägga hur våra produkter används. Själva hjälmen får sensorer och Avico tar fram en app till mobiltelefonen, säger Heino Wendelrup.

Vad nästa steg i digitaliseringen blir har inte Hövding bestämt än, men Heino Wendelrup ser många olika möjliga utvecklingsmöjligheter med Avico som partner.

– När man väl gjort produkten och användarna uppkopplade så är det bara fantasin som sätter gränserna.

Hövding Sverige är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North och företaget har idag 37 medarbetare på huvudkontoret i Malmö.

Niclas Lindstrand

 

Hövding anlitar det nystartade Malmöföretaget Avico Solutions för att ta fram en mobilapp som ska koppla upp företagets cykelhjälmar. Att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.