Hövding anlitar det nystartade Malmöföretaget Avico Solutions för att ta fram en mobilapp som ska koppla upp företagets cykelhjälmar. Att anlita ett lokalt företag var viktigt för Hövding, säger bolagets tekniska chef Heino Wendelrup, som valde mellan ett antal nationella och internationella aktörer innan han valde Avico.
– Vi vill ha en partner som finns nära oss, som förstår vår identitet och vision och brinner för produkten lika mycket som vi gör. Avico är nystartat, men jag känner personerna bakom det, Anders Kavcic och Velimir Karadzic, eftersom vi alla har en bakgrund på Sony Ericsson. Väljer man att jobba med ett litet företag så väljer man personerna.
Hövding har sålt över 130.000 av sina airbags för cyklister i 16 länder. Detta är starten för att digitalisera produkterna.
– Man kan kalla det digitalisering eller internet of things, men det viktiga är att när man köpt produkten i affären ska det inte vara slutet på relationen med Hövding utan bara början. Genom att användarna är uppkopplade kan vi fortsätta att erbjuda dem tjänster som de kan ha nytta av och kan kartlägga hur våra produkter används. Själva hjälmen får sensorer och Avico tar fram en app till mobiltelefonen, säger Heino Wendelrup.
Vad nästa steg i digitaliseringen blir har inte Hövding bestämt än, men Heino Wendelrup ser många olika möjliga utvecklingsmöjligheter med Avico som partner.
– När man väl gjort produkten och användarna uppkopplade så är det bara fantasin som sätter gränserna.
Hövding Sverige är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North och företaget har idag 37 medarbetare på huvudkontoret i Malmö.
Niclas Lindstrand