torsdag 3 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Snabbanalys: Etisk kvicksand väntar Öresundsregionens IT-bolag

Kort sagt: På båda sidor Öresund poppar det upp IT-bolag med behandling av stora mängder personlig data från sociala medier som specialområde. På mindre än tio år har det blivit ett av de hetaste affärsområdena i branschen – men präglat av etiska problem som måste tacklas i tid. Helst av företagen själva.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Klik her for at se dansk version af analysen

För en skandinav låter det nästan som swahili när explosivt växande IT-bolag på båda sidor sundet skyltar med kompetens inom ”social big data” och verktyg som Alteryx, Hadoop, Spark, Python, R, Power BI, Qlik Sense och Tableau. Det handlar om att kartlägga beteendet hos kunder, väljare och olika organisationers medlemmar. Hos danska Infomedia kan en vd för 30.000 danska kronor få grafer på sin mobil över vad folk tycker om företaget. Informationen plockas från miljoner poster, emojis, delningar och cookies på Facebook, Instagram, Twitter, Google, Amazon, Dropbox och WeChat.

Forskarna är fascinerade och på sin vakt. På ett par år har två nya forskningscenter grundats i Köpenhamn inom fältet: Center for Business Analytics på Copenhagen Business School och Copenhagen Center for Social Data Science på Köpenhamns universitet. Gemensamt är att de ser affärspotentialen – och riskerna. Utöver osäker datahantering öppnar det för övervakning, vilket bland annat Kina använder sig av i en utsträckning som håller på att göra verklighet av George Orwells dystopi ”1984”.

Potentialen syns hos bolag som Neo4j, med rötter i Malmö. I dag har de huvudkontoret i Silicon Valley och en värdering långt över miljarden. Bolagets datastrukturer, som används för att hantera stora mängder social data, används av kunder som Walmart, New York-börsen och Cisco. Nyligen fick ledningen in 80 miljoner dollar i riskkapital.

På danska sidan finns IT-bolaget Inspari, som senaste året omsatte 120 miljoner danska kronor. Bolaget är bland annat inriktat på social big data, där kunderna tar beslut utifrån enorma samlingar datapunkter. På samma spelplan finns danska Komfo, med mjukvara och tjänster inom sociala medier i 50 länder. Parallellt sker en kapprustning inom området hos konsultjättar som Deloitte, Damvad, Bisnode och Devoteam, som i september köpte Malmöbaserade Jayway.

Men kapprustningen är inte oproblematisk. Social big data kan nämligen både brukas och missbrukas. Ett exempel på det senare är skandalen kring Cambridge Analytica, som hjälpte Donald Trump till makten med specialriktade Trump-budskap. Dessa baserades på personlig Facebook-data från tiotals miljoner användare som bolaget kommer över med tveksamma metoder.

Att det finns så mycket pengar att tjäna på social big data har också skapat en motreaktion. Redan nu ser vi en inbromsning i vad folk vågar dela om hälsa, vanor och inköp. Det kan underminera affärsmodellerna. Forskare som Köpenhamns universitets Peter Kruize varnar för att ”datainsamlingen kommit ur gängorna”, med hänvisning till missbruk av betalkort, personnummer och hackning av offentliga myndigheter. ”Dataköpmän” samlar in personlig data som de säljer vidare till företag.

Därför stramar myndigheterna också upp reglerna. Exempelvis har Danmarks Erhvervsministerium i år bildat ett expertråd för att ta fram nationella riktlinjer i dataetik. Liksom med FN:s globala utvecklingsmål gör regionens företag klokt i att gå i bräschen, och själva  säkra sin etik – hellre än att bli hämmade och kanske gå under av striktare myndighetskrav och individuellt motstånd från privatpersoner.

Kort sagt: På båda sidor Öresund poppar det upp IT-bolag med behandling av stora mängder personlig data från sociala medier […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.