Sonys senaste kvartalsrapport, som presenterades i tisdags, var tung läsning för de anställda i mobildivisionen. Telefonförsäljningen faller som en sten och nu vill koncernledningen kapa hälften av de operativa kostnaderna fram till 2021. I Lund räknar facket med nya nedskärningar för den redan hårt slimmade organisationen.
Som Rapidus nyligen rapporterat har Sonys mobilförsäljning sjunkit snabbare än beräknat det senaste året. I den färska kvartalsrapporten skrivs siffrorna ner ännu mer. Ledningen räknar nu bara med att sälja sju miljoner mobiler under året, en halvering mot fjolåret. Den prognosticerade förlusten skrivs upp från motsvarande -2,4 miljarder till -7,6 miljarder kronor.
Koncernledningen aviserade redan i somras att de vill sänka de operativa kostnaderna i Sony Mobile. Nu skärps sparbetinget rejält, de närmaste 2,5 åren ska kostnaderna halveras. Ulf Bengtsson, fackordförande för Ingenjörerna på Sony Mobile i Lund, vittnar om oro i leden efter beskedet.
– 50 procent är ju extremt mycket. Inte ens om man helt lägger ner Lundasajten blir det en så stor besparing, säger han till Rapidus.
Har ni fått något besked om huruvida Lund berörs eller inte?
– Nej, men Lund måste beröras när det är ett sparpaket av den storleken.
Efter det senaste sparpaketet, som lanserades 2015, blev 1.200 anställda och konsulter kvar i Lund. Enligt Ulf Bengtsson har personalomsättningen på sistone varit högre jämfört med tidigare år.
Sony Mobiles kommunikationschef i Lund, Kajsa Pettersson, har precis lämnat koncernen. Stefan Olsson, som tillfälligt tagit över hennes roll, är fåordig om framtiden.
– Vi kan inte säga något mer än vad som framkommit i kvartalsrapporten. I Lund jobbar vi med tre ben: mobiltelefoner, IoT Business Group och 5G-teknik. Det är mobilförsäljningen som gått svagare än väntat och som gjort att man vill se över var man kan skära de operativa kostnaderna, säger han till Rapidus.
Sony Mobile har huvudkontoret i Tokyo och verksamhet på en rad platser utöver Lund, däribland Kina.
Erik Olausson