torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Primozone dubblar omsättningen och lanserar ny produktserie

|  ,
|  

Förra veckan lanserade miljöteknikbolaget Primozone en ny avloppsreningsproduktserie i USA, storleksanpassad för mellanstora fabriker. Årets omsättning landar på runt 120 miljoner kronor, en fördubbling jämfört med förra året, uppger bolagets vd Ola Olsson till Rapidus.

Primozones vanligaste produkt riktar sig mot stora kommunala vatten- eller avloppsreningsanläggningar. Den nya produkten är betydligt mindre men har samma byggstenar och fungerar enligt samma princip. Själva reningen sker med hjälp av ozon som genereras på plats från syre i luften eller syrgastank.

– Konkurrerande produkter som bygger på ozonrening väger ett kvarts ton och är stora som kylskåp. Vår nya produkt väger 55 kg, är liten som en mikrovågsugn och kan därmed installeras snabbt och enkelt. Med denna hoppas vi nå en kundkategori som det finns riktigt många av i exempelvis USA och som våra andra enheter antingen är för små eller för stora för, säger Ola Olsson.

De nya kunderna ska finnas inom all tillverkande industri som önskar att ersätta kemikalierna i avloppsreningen med ozon, exempelvis hos tillverkare av solpaneler, elektronik samt konfektionsindustrin.

– Industrikunder är mer snabbfotade när det gäller att ta beslut än kommunala och statliga kunder hos vilka upphandlingsförfaranden är vanliga, säger Ola Olsson.

Primozone är baserat i Löddeköpinge, har runt 30 anställda och är sedan 2003 helägt av norska rederikoncernen Westfal-Larsen. Förra året landade omsättningen på 62 miljoner kronor med röda resultatsiffror. Majoriteten av Primozones sålda ozongeneratorer används för rening av dricksvatten och avloppsvatten. Bolagets största marknader är USA och Sydkorea, men den europeiska försäljningen ökar.

Elisabet Ottosson

Förra veckan lanserade miljöteknikbolaget Primozone en ny avloppsreningsproduktserie i USA, storleksanpassad för mellanstora fabriker. Årets omsättning landar på runt 120 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.