lördag 20 april 2024

inloggad som

Goda tider för Skånes byråer när Few räddas

På måndagsmorgonen stod det klart att konkursade Few Agency får en ny ägare. Rapidus rundringning visar att det emellertid fortsätter gå bra för flera andra kommunikationsbyråer i regionen.

Few kommer fortsatt husera i Gängtappen med runt 25 anställda. Flera spekulanter har varit intresserade av att köpa Malmöbyrån som nu sålts till Firas Mohamads Great Invest, som bland annat äger byrån Great Agency i Malmö.

Orsaken bakom Fews konkurs är mångfaldiga, enligt Carl-Magnus Cronholm.

– Det var en massa olika saker: ett antal uppdrag blev flyttade över sommaren, vi hamnade i en akut likviditetsbrist och gick ur förra året med ett ganska stort underskott efter att delägare slutat, säger han till Rapidus.

Flera andra byråer i regionen tuffar på. Pyramid i Helsingborg är en av de större spelarna och fokuserar främst på stora internationella B2B-bolag.

– Vi känner inte av prispress och konkurrens, vi skulle säga tvärtom egentligen. Jag tror aldrig svenska företag investerat så mycket i kommunikation som nu, säger Pyramids vd Ulf Vanselius till Rapidus.

Han räknar med att koncernens byråintäkter i år ökar med tio procent, från omkring 55 miljoner kronor ifjol. Resultatet väntas också öka till runt sju miljoner. Siffrorna inkluderar systerbolagen Webbyrån Petra och Graal, som sysslar med varumärkesbyggande.

Bland kunderna syns nytillkomna Minova i London och schweiziska Habasit, samt bolag som Alfa Laval, Beckers, Bring, SSAB och Stora Enso. Webbyrån Petra sysselsätter 25 personer, Graal har 2 anställda och Pyramid 35. Ulf Vanselius är majoritetsägare av koncernen.

Malmöbyrån Kan, också en storspelare, omsatte runt 68 miljoner kronor 2017 med ett resultat efter finansiella poster på 7,5 miljoner. Tidigare i år förvärvade Kan Malmöbaserade produktionsbolaget CR Film.

– Vi växer stadigt, ekonomiskt ligger vi bättre än budget. Vi siktar på 70 miljoner kronor i omsättning i år med 10 miljoner i vinst, säger vd Per Harrysson till Rapidus.

Kan fokuserar på digitala lösningar och processer, och riktar sig mot stora samt medelstora B2B- och B2C-företag. Bland kunderna syns E.on, Ikea, Sony, Tetrapak och Nestlé. Ifjol anställde byrån 30 nya medarbetare och hittills i år har 15 tillkommit till arbetsstyrkan på 85 personer.

ID Kommunikation i Malmö nyanställde i sin tur runt 10 personer ifjol och är nu 25 medarbetare. Byrån riktar sig främst till B2B-bolag.


– Vi har satsat ganska hårt på att bli den helhetsbyrå som våra kunder vill ha; från strategisk kommunikation till deras webb. Vi har ett ganska stort digitalt team nu, säger vd Pia-Karin Åkesson till Rapidus.

Omsättningen växte till 24 miljoner kronor med 3,5 miljoner i resultat ifjol. Bland kunderna syns Rubin Medical i Limhamn, storhushållssidan av Skånemejerier, Skanska och Nederman, som sysslar med industriell luftfiltrering. Lotte Hoflund äger bolaget.

Malmöbaserade Navigator Communications arbetar också främst med B2B-bolag samt företag inom vård, läkemedel och life science.

– Vi har haft ett antal bra år och även i år ser det bra ut, säger vd Leif Lindau.

Bland kunderna syns biomedicinbolaget Gilead, Axis och Trelleborg. Ifjol landade omsättningen på strax över 25 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 4 miljoner. Byrån sysselsätter 20 personer.

Emily Binks

På måndagsmorgonen stod det klart att konkursade Few Agency får en ny ägare. Rapidus rundringning visar att det emellertid fortsätter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Svensk scampi i Lejonkulan

    Veckans avsnitt av podden Lejonkulan gästas av bolaget Cresponix som ska odla hållbar scampi i Sverige. Det är första gången Jan Dahlqvist bjuder in ett bolag helt utan Skånekopplingar.