Medan Malmöbyrån Symbal Communication arbetar med förändringskommunikation, ska det nya bolaget Clearvision bygga förändringsmodeller för storbolag. Steve Dunnico, som tidigare arbetat med projektledning på Ikea, blir vd för Clearvision. Målet är att vara 15–18 anställda i slutet av nästa år.
– Vår idé är att leverera förändring mer effektivt. Att vårt digitala verktyg är kompatibelt med befintliga grafdatabaser och molntjänster är en nyckelaspekt av det, säger Steve Dunnico till Rapidus.
Han beskriver verktyget som ett Legobygge. Det kan handla om att korta beslutsvägar, omfördela resurser eller gå igenom en digital omställning. Steve Dunnico utvecklade modellen under 1990-talet, under sitt arbete som konsult för bland andra brittiska försvarsdepartementet. Tillsammans med Symbal-grundaren Peter Gustafson ska de nu lansera verktyget som en molnbaserad tjänst riktad mot storbolag.
– Vi ser tydliga länkar, men Clearvision har ett annat affärsområde och ligger därför som ett eget bolag, säger Symbals vd Peter Gustafson.
Steve Dunnico kommer senast från Ikea, där han bland annat lett införandet av ett nytt kassasystem för Ikeas samtliga varuhus. Förutom grundartrion, som också består av den brittiske utvecklaren Martin Keefe, har Clearvision vid starten fyra medarbetare som alla kommer från Symbal. Bolagen delar också lokaler i centrala Malmö.
Symbal Communication har 22 anställda. Bolaget hade 2017 en omsättning på 26,5 miljoner kronor, och gjorde en liten vinst på sista raden.
Felicia Frithiof