torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Uppstartsbolag upplyser med alger

Uppstartsbolaget Allumen har just lanserat sina första två produkter. Visionen är att i framtiden kunna lysa upp hela städer med självlysande alger.

Hittills säljer bolaget dock enbart algerna som ett undervisningspaket till grundskolor. Försäljningen beräknas ta fart först efter sommarsemestern, men redan på Roskildefestivalen i juni får bolaget en ny roll.

– På Roskildefestivalen säljer vi algerna som kan hällas i folks vattenflaskor och användas som ljus i tälten istället för ficklampor, säger vd Kristian Ejlsted till Rapidus.

Han grundade Allumen i januari i år tillsammans med designchef Signe Schack – båda med bakgrund från Danmarks Tekniske Universitet, DTU – samt ekonomichef Michael Spendler med bakgrund från Copenhagen Business School. Kristian Ejlsted har tidigare varit på Roskildefestivalen med algerna, men då som demonstrations- och konstprojekt.

I maj i år intervjuades bolaget bland annat i amerikanska tidskriften ”Fast Company” om hur ett slags alg-träd kan verka framför lyktstolpar. I april skrev Kristian Eljsted en artikel på videnskab.dk ihop med Henrik Toft Simonsen, lektor på DTU Bioengineering, om vad som krävs för att lysa upp stora städer med självlysande alger.

Initialt ligger fokus på försäljning av undervisningspaketen som förklarar de komplexa lys-processer vid fotosyntes och ”bioluminescens”.

– Vi börjar med att sälja i Danmark, men det är upplagt för den svenska marknaden också, säger Kristian Ejlsted.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Uppstartsbolaget Allumen har just lanserat sina första två produkter. Visionen är att i framtiden kunna lysa upp hela städer med […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.