torsdag 21 november 2024

inloggad som

Anima bäddar för nya marknader

|  ,
|  

I början av året lanserade Anima sin uppkopplade klocka Kronaby i Australien. Detta efter att klockan tidigare lanserats i Europa, USA och Japan. Under året planerar bolaget ta sig an ytterligare marknader.

Fyra tidigare Sony Mobile-chefer startade Anima tillsammans med kinesiska elektroniktillverkaren GoerTek år 2015. I samband med bildandet gick GoerTek in med 10 miljoner euro och blev därmed huvudägare. Strax innan lansering, i slutet av 2016, fick bolaget ytterligare 10 miljoner euro från aktieägarna.

Anima planerar att etablera försäljning av klockorna i ännu några nya länder i år, uppger vd Pål Borge, men vill inte kommentera hur stor försäljning de hittills haft.

– Vi har en stark finansiell stöttning av våra kinesiska ägare, och bolaget utvecklas helt enligt plan, finansiellt och försäljningsvolymmässigt. Svenska hemmamarknaden går fortfarande bäst, uppkopplade klockor fungerar bäst här och vi har de två dominerande kedjorna som distributörer, Stjärnurmakarna och Klockmaster, säger Pål Borge.

Bolaget har nyligen lanserat tiotalet nya varianter av sin klocka. Bland annat har de släppt en mindre modell – 43 millimeter i diameter som tilltalar kvinnor lite mer, uppger Pål Borge.

Klockans försäljningspris är mellan tre och sju tusen kronor. Den har analog urtavla, klassisk klockdesign, smarta funktioner och är uppkopplad via bluetooth.

Elisabet Ottosson

I början av året lanserade Anima sin uppkopplade klocka Kronaby i Australien. Detta efter att klockan tidigare lanserats i Europa, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.