torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Digitalisering ger fortsatt vind i seglen för B2B-byråer

Efterfrågan på digitala strategier är fortsatt stark bland skånska kommunikationsbyråer, visar Rapidus rundringning. B2B-byråerna Kan, Navigator och W Communication Agency måste alla fortsätta anställa för att hålla takten.

Hos den digitala kommunikationsbyrån Kan i Malmö har personalstyrkan hittills i år vuxit med 21 personre till 76 anställda. Bolaget utvecklades ur en webbyrå för knappt 15 år sedan. I dag är hälften av försäljningen kommunikationsinnehåll och hälften teknik för digitala processer och kommunikationer.

Med kunder som E.on, Sony Mobile, Tetra Pak, Ikano, Findus och Nestlé landade fjolårets omsättning på drygt 60 miljoner kronor. Säljchef Niclas Ek uppger att årets omsättning kommer öka till mellan 65 och 70 miljoner kronor.

– Alltmer av kundbolagens budgeterade kostnader flyttas till digitala kostnader, vilket är en delförklaring till varför vi växer. Mycket av våra tjänster går ut på att utveckla nya digitala funktioner av gamla processer i bolagen, säger han till Rapidus.

Även Malmöbolaget Navigator Communications märker av att det fortfarande är aktuellt att ta fram digitaliseringsstrategier och att implementera hela arbetsflöden hos kunderna, enligt vd Leif Lindau.

– Vi hjälper kunderna i alla delar. Vi tar fram strategier, rekommenderar tekniska plattformar för dessa och skriver sedan innehållet, och i detta arbete måste vi ta hänsyn till den vanliga kommunikationsstrategin. Konkurrensen är stabil – det är få byråer i södra Sverige som levererar strategisk digitalisering, säger han.

Leif Lindau räknar med att bolagets intäkter för konsulttjänster i år har ökat med över 10 procent, samtidigt har nyrekryteringar gjort att personalstyrkan nu är uppe i över 20 anställda.

Den i sammanhanget mindre kommunikationsbyrån W Communication Agency i Malmö, med tio anställda, har många internationella kunder. Även här märks det att efterfrågan på digitala strategier och marknadsföring fortfarande växer, framför allt inom industrin. Samtidigt är digital kommunikationen nu själva basen.

– Nu handlar det mer om att man vill hitta sätt att göra den digitala kommunikationen mer effektiv, så att den når fram och får mätbara effekter. Jag tycker man tagit det till nästa steg nu, framför allt inom amerikansk B2B, säger W Communication Agencys vd Lisa Önnerlid.

Med nya kunder som danska PaxVax, skånska Malmberg Water och Getingeavknoppningen Arjo räknar Lisa Önnerlid med att anställa ytterligare fem personer under 2018.

Felicia Frithiof
Elisabet Ottosson

Efterfrågan på digitala strategier är fortsatt stark bland skånska kommunikationsbyråer, visar Rapidus rundringning. B2B-byråerna Kan, Navigator och W Communication Agency måste […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.