söndag 25 februari 2024

inloggad som

Digitalisering ger fortsatt vind i seglen för B2B-byråer

Efterfrågan på digitala strategier är fortsatt stark bland skånska kommunikationsbyråer, visar Rapidus rundringning. B2B-byråerna Kan, Navigator och W Communication Agency måste alla fortsätta anställa för att hålla takten.

Hos den digitala kommunikationsbyrån Kan i Malmö har personalstyrkan hittills i år vuxit med 21 personre till 76 anställda. Bolaget utvecklades ur en webbyrå för knappt 15 år sedan. I dag är hälften av försäljningen kommunikationsinnehåll och hälften teknik för digitala processer och kommunikationer.

Med kunder som E.on, Sony Mobile, Tetra Pak, Ikano, Findus och Nestlé landade fjolårets omsättning på drygt 60 miljoner kronor. Säljchef Niclas Ek uppger att årets omsättning kommer öka till mellan 65 och 70 miljoner kronor.

– Alltmer av kundbolagens budgeterade kostnader flyttas till digitala kostnader, vilket är en delförklaring till varför vi växer. Mycket av våra tjänster går ut på att utveckla nya digitala funktioner av gamla processer i bolagen, säger han till Rapidus.

Även Malmöbolaget Navigator Communications märker av att det fortfarande är aktuellt att ta fram digitaliseringsstrategier och att implementera hela arbetsflöden hos kunderna, enligt vd Leif Lindau.

– Vi hjälper kunderna i alla delar. Vi tar fram strategier, rekommenderar tekniska plattformar för dessa och skriver sedan innehållet, och i detta arbete måste vi ta hänsyn till den vanliga kommunikationsstrategin. Konkurrensen är stabil – det är få byråer i södra Sverige som levererar strategisk digitalisering, säger han.

Leif Lindau räknar med att bolagets intäkter för konsulttjänster i år har ökat med över 10 procent, samtidigt har nyrekryteringar gjort att personalstyrkan nu är uppe i över 20 anställda.

Den i sammanhanget mindre kommunikationsbyrån W Communication Agency i Malmö, med tio anställda, har många internationella kunder. Även här märks det att efterfrågan på digitala strategier och marknadsföring fortfarande växer, framför allt inom industrin. Samtidigt är digital kommunikationen nu själva basen.

– Nu handlar det mer om att man vill hitta sätt att göra den digitala kommunikationen mer effektiv, så att den når fram och får mätbara effekter. Jag tycker man tagit det till nästa steg nu, framför allt inom amerikansk B2B, säger W Communication Agencys vd Lisa Önnerlid.

Med nya kunder som danska PaxVax, skånska Malmberg Water och Getingeavknoppningen Arjo räknar Lisa Önnerlid med att anställa ytterligare fem personer under 2018.

Felicia Frithiof
Elisabet Ottosson

Efterfrågan på digitala strategier är fortsatt stark bland skånska kommunikationsbyråer, visar Rapidus rundringning. B2B-byråerna Kan, Navigator och W Communication Agency måste […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.