Nybildade Helsingborgsbolaget Wellbefy utvecklar ett digitalt verktyg för att förbättra hälsan i företag och organisationer. Via bolagets app kan anställda samla poäng genom att registrera hur mycket motion de får samt svara på frågor kring deras psykiska och sociala hälsa.
Resultaten registreras i ett webbaserat administrativt system som personalchef och gruppledare hanterar. Syftet är att främja personalhälsan och göra punktinsatser där det behövs.
– Vi har ett pilotprojekt på gång med en större kund som kommer vara med och utveckla appen inom vård och omsorg. Vi börjar med vård och omsorg, för vi ser att där finns flest sjukskrivningar, säger vd och medgrundare Sandra Jönsson till Rapidus.
Anställda samlar poäng genom olika aktivitetstävlingar och antal besvarade frågor. Poängen ska generera rabatter för olika tjänster, allt från städföretag till matkassar. Redan nu finns ett samarbete med Bluecall, som erbjuder samtalsterapi.
Hittills har verksamheten finansierats av egna medel men Sandra Jönsson siktar på att få in en miljon kronor i riskkapital så snabbt som möjligt.
Wellbefy bildades 2017 och finns på Mindpark i Helsingborg. Utöver Sandra Jönsson är Karsten Deppert och Dimitrij Aleshkov medgrundare och delägare. En del av funktionaliteten i Wellbefy kommer från Motiomera, vars syfte var att främja fysisk hälsa i organisationer, som är på väg att avvecklas.
Emily Binks