måndag 15 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Alibaba först ut när Perstorp går online

|  , ,
|  

På kinesiska e-handelsdominanten Alibabas sajt trängs numera husgeråd och handväskor med Neopentylglykol och Trimetylpropan från skånska Perstorp. E-handelssatsningen sjösattes under sommaren och har redan gett utdelning, uppger industrijättens kommunikationschef Cecilia Svensson för Rapidus.

Senaste halvåret omsatte Perstorp 6,7 miljarder kronor – en ökning på 28 procent jämfört med samma period 2016 – på att sälja specialkemikalier till industrin. Men hittills har försäljningen skett via traditionella kanaler och med hjälp av en stor säljkår. I Kina har det 40 man starka kontoret i Shanghai ansvarat för försäljning, support och administration.

– Som industriföretag har vi rört oss långsammare inom den digitala transformationen men vi måste kliva på tåget. Därför har vi gått in på Alibaba. Kina är spännande att testa på, för tillväxten är hög och vi mäktar inte med att ha en egen stor säljorganisation på plats. E-handel kan vara ett effektivt komplement, säger Cecilia Svensson till Rapidus.

Hon räknar med att Perstorp framöver kommer bygga ut sin närvaro inom e-handel, trots att satsningen på Alibaba ännu inte hunnit ge några större intäkter.

– Våra affärer är mer komplexa än att man bara beställer x kilo av något. Men vi har redan fått kontakt med en hel del spännande potentiella kunder som vi inte skulle fått annars, säger Cecilia Svensson.

Perstorp har globalt 1.500 anställda, varav drygt 80 på huvudkontoret i Malmö och runt 450 i skånska Perstorp. Koncernen säljer bland annat mjukgörare till plast, biodiesel samt ingredienser till olika lacker och smörjmedel men även tillskott till djurfoder. Koncernen kontrolleras av franska riskkapitalbolaget PAI Partners.

Perstorp skickar ut fyra fylliga kvartalsrapporter om året, övar ni er inför att bli börsnoterade?

– Vi har ägts av riskkapitalbolag sedan 2005 och någon gång ska vi säljas. En börsnotering är en möjlighet, men vi vet inte hur det kommer bli, säger Cecilia Svensson.

Erik Olausson

På kinesiska e-handelsdominanten Alibabas sajt trängs numera husgeråd och handväskor med Neopentylglykol och Trimetylpropan från skånska Perstorp. E-handelssatsningen sjösattes under […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Godisjätten rusar mot miljarden

    I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.

  • Suturion får CE-märkning

    Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.

  • Xinnate gasar med nytt kapital

    Xinnate fortsätter att skörda framgångar bland investerare och säkrar 38,5 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska gå till bolagets utökade fas 2/3 studie. 


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Därför ökar efterfrågan på pansarglas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.