På kinesiska e-handelsdominanten Alibabas sajt trängs numera husgeråd och handväskor med Neopentylglykol och Trimetylpropan från skånska Perstorp. E-handelssatsningen sjösattes under sommaren och har redan gett utdelning, uppger industrijättens kommunikationschef Cecilia Svensson för Rapidus.
Senaste halvåret omsatte Perstorp 6,7 miljarder kronor – en ökning på 28 procent jämfört med samma period 2016 – på att sälja specialkemikalier till industrin. Men hittills har försäljningen skett via traditionella kanaler och med hjälp av en stor säljkår. I Kina har det 40 man starka kontoret i Shanghai ansvarat för försäljning, support och administration.
– Som industriföretag har vi rört oss långsammare inom den digitala transformationen men vi måste kliva på tåget. Därför har vi gått in på Alibaba. Kina är spännande att testa på, för tillväxten är hög och vi mäktar inte med att ha en egen stor säljorganisation på plats. E-handel kan vara ett effektivt komplement, säger Cecilia Svensson till Rapidus.
Hon räknar med att Perstorp framöver kommer bygga ut sin närvaro inom e-handel, trots att satsningen på Alibaba ännu inte hunnit ge några större intäkter.
– Våra affärer är mer komplexa än att man bara beställer x kilo av något. Men vi har redan fått kontakt med en hel del spännande potentiella kunder som vi inte skulle fått annars, säger Cecilia Svensson.
Perstorp har globalt 1.500 anställda, varav drygt 80 på huvudkontoret i Malmö och runt 450 i skånska Perstorp. Koncernen säljer bland annat mjukgörare till plast, biodiesel samt ingredienser till olika lacker och smörjmedel men även tillskott till djurfoder. Koncernen kontrolleras av franska riskkapitalbolaget PAI Partners.
Perstorp skickar ut fyra fylliga kvartalsrapporter om året, övar ni er inför att bli börsnoterade?
– Vi har ägts av riskkapitalbolag sedan 2005 och någon gång ska vi säljas. En börsnotering är en möjlighet, men vi vet inte hur det kommer bli, säger Cecilia Svensson.
Erik Olausson