fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Seg upphandlingsprocess får Studybee att gå utomlands

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska mjukvara. Istället satsar bolaget på att gå utomlands och därmed undgå segdragna svenska upphandlingsprocesser. Som hjälp på vägen är bolaget på vippen att ta in fyra miljoner kronor i riskkapital.

Skolor använder ofta Googles tjänster för inlämningsuppgifter, medan den pedagogiska bedömningen sker i andra digitala verktyg. Studybees insticksmodul gör att allt kan skötas i Google Classroom och lärarna slipper hoppa mellan olika program.

En pilotversion har testats av över 100 svenska skolor men trots positiv respons har Studybee, som grundades 2015, hittills bara lyckats teckna kontrakt med fem. Nu vänder man blicken utomlands i stället. De senaste veckorna har fyra skolor i Storbritannien blivit betalande kunder, och fler väntas bli det efter sommaren. Därefter väntar lansering i USA.

– Vår plan var tidigare att etablera verktyget i Sverige först, men att ta hem en stor offentlig upphandling här innebär kanske ett års arbete. För den typ av företag vi är i dag är det mer logiskt att satsa på den brittiska marknaden, säger Ian Rattigan – själv irländare – som menar att upphandlingsförfarandet blir en bromskloss för innovativa företag.

– Kommunen beskriver vilken produkt den vill ha och leverantören måste uppfylla alla krav. För oss skulle det innebära att vi behövde bygga om vår produkt till en kopia av våra konkurrenters, men det är ett koncept som vi inte tror på. Vi ser ingen anledning att bygga egna versioner av det som Google och Microsoft är bättre på, utan vill hellre komplettera dem med tätt integrerade lösningar för elevutveckling och pedagogisk bedömning, säger han.

De administrativa hindren för att ta sig in på brittiska skolor har visat sig vara mindre och därför fokuserar Studybee nu säljaktiviteten dit, samtidigt som man fortsätter att bearbeta svenska friskolor som inte omfattas av lagen om offentlig upphandling. Målet är att ha totalt 60 betalande kunder före årsskiftet.

Samtidigt är en investeringsrunda som påbörjades under våren på väg att avslutas. Planen har varit att ta in fyra miljoner kronor och enligt Ian Rattigan är man nästan i mål.

– Pengarna kommer från flera affärsänglar samt ett riskkapitalbolag, säger han.

Under våren deltar Studybee även i acceleratorprogrammet Fast Track Malmö. Studybee består av fem personer, varav tre med bakgrund på Sony Mobile och två lärare.

Elin Andersson Rosenstock

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.