söndag 24 november 2024

inloggad som

Seg upphandlingsprocess får Studybee att gå utomlands

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska mjukvara. Istället satsar bolaget på att gå utomlands och därmed undgå segdragna svenska upphandlingsprocesser. Som hjälp på vägen är bolaget på vippen att ta in fyra miljoner kronor i riskkapital.

Skolor använder ofta Googles tjänster för inlämningsuppgifter, medan den pedagogiska bedömningen sker i andra digitala verktyg. Studybees insticksmodul gör att allt kan skötas i Google Classroom och lärarna slipper hoppa mellan olika program.

En pilotversion har testats av över 100 svenska skolor men trots positiv respons har Studybee, som grundades 2015, hittills bara lyckats teckna kontrakt med fem. Nu vänder man blicken utomlands i stället. De senaste veckorna har fyra skolor i Storbritannien blivit betalande kunder, och fler väntas bli det efter sommaren. Därefter väntar lansering i USA.

– Vår plan var tidigare att etablera verktyget i Sverige först, men att ta hem en stor offentlig upphandling här innebär kanske ett års arbete. För den typ av företag vi är i dag är det mer logiskt att satsa på den brittiska marknaden, säger Ian Rattigan – själv irländare – som menar att upphandlingsförfarandet blir en bromskloss för innovativa företag.

– Kommunen beskriver vilken produkt den vill ha och leverantören måste uppfylla alla krav. För oss skulle det innebära att vi behövde bygga om vår produkt till en kopia av våra konkurrenters, men det är ett koncept som vi inte tror på. Vi ser ingen anledning att bygga egna versioner av det som Google och Microsoft är bättre på, utan vill hellre komplettera dem med tätt integrerade lösningar för elevutveckling och pedagogisk bedömning, säger han.

De administrativa hindren för att ta sig in på brittiska skolor har visat sig vara mindre och därför fokuserar Studybee nu säljaktiviteten dit, samtidigt som man fortsätter att bearbeta svenska friskolor som inte omfattas av lagen om offentlig upphandling. Målet är att ha totalt 60 betalande kunder före årsskiftet.

Samtidigt är en investeringsrunda som påbörjades under våren på väg att avslutas. Planen har varit att ta in fyra miljoner kronor och enligt Ian Rattigan är man nästan i mål.

– Pengarna kommer från flera affärsänglar samt ett riskkapitalbolag, säger han.

Under våren deltar Studybee även i acceleratorprogrammet Fast Track Malmö. Studybee består av fem personer, varav tre med bakgrund på Sony Mobile och två lärare.

Elin Andersson Rosenstock

Trots positiv respons från lärare och elever har Mincbolaget Studybee haft svårt att få fart på försäljningen av sin pedagogiska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad