En stor marknadsföringskampanj i Malmö med reklam på bussar och i sociala medier är nu att vänta från Köpenhamnsbaserade tvättjänsten Washa, som efter kundbeställningar via app och hemsida hämtar, tvättar och levererar kunders kläder.
Washa har sedan start 2015 rönt framgång med samma koncept för marknadsföring i Storköpenhamn, där bolaget har 2.500 ordrar i månaden och 30.000 användare samt en månatlig omsättning på en miljon danska kronor.
Satsningen över sundet är helt ny – och de preliminära resultaten är ödmjuka. I Malmö finns hittills bara nio privata användare.
– Men det kommer öka i och med vår marknadsföringskampanj i Malmö. När vi kan göra det i Köpenhamn, så kan vi också i Malmö. Vi menar att vi inom ett år kan nå samma omsättning och storlek i Malmö och Skåne som i Storköpenhamn, säger medgrundare Jannick Christensen till Rapidus.
Tillsammans med partner Max Bergrum Stripp och Karim Ben M’Barek har de tre grundarna 250 kvadratmeter stora tvättlokaler vid Kastrup. Och på kvällen mellan 17 och 21 tar de sig över bron för att leverera och hämta smutstvätt till det begränsade antalet kunder i Malmö.
– Vi ska organisera det annorlunda när vi får fler kunder i Malmö. Men vi vidhåller att all tvätt till Malmö fortsatt ska tvättas i Kastrup – även när vi växer. Malmö ska bli första stopp på en europeisk expansion som även tar oss till Stockholm. Därför har vi redan nu ingått ett samarbetsavtal med Berendsen Textil Service, som har tvätterier över hela Europa. Det betyder att när Malmö är på plats så kan vi rätt lätt växa i Europa, säger Jannick Christensen.
I några fall har Washa slutit avtal med företag. I Danmark syns Microsoft och Danske Bank bland kunderna och bland investerarna syns kända danska affärsänglar som Christian Stadil, Tommy Aglers och Jesper Buch. Siffrorna för 2016 är inte klara ännu men det första räkenskapsåret för uppstartsfasen i 2015 visade ett underskott på knappt en miljon danska kronor.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø