fredag 26 juli 2024

inloggad som

Göteborgsbyrå öppnar filial i Malmö

Innovations- och kommunikationsbyrån IMCG  – med huvudkontor i Göteborg – har i dagarna etablerat ett kontor i Malmö. Skånska kunder sedan tidigare är Båstad kommun, IUC Syd och BrainLit.

IMCG:s fokus är på den hållbara staden och de är partner och projektutvecklare för forsknings- och innovationsprogram inom EU.

– Vi har jobbat med skånska företag i flera år, och kände att tajmingen var rätt nu eftersom vi fått bäring och stabilitet i vår verksamhet, säger Jonas Norrman, vd på IMCG, till Rapidus.

För att leda kontoret i Malmö har Kamil Zajaczkowski rekryterats. Han kommer senast från Sustainable Business Hub, ett miljöteknikkluster som grundfinansieras av Region Skåne.

– Jag är specialist på finansiella tjänster och kommer huvudsakligen att jobba med en finansieringsplattform som IMCG utvecklat som hjälper företag och organisationer att söka medel till projekt, produktutveckling och patent, säger han.

Kamil Zajaczkowski nämner tre internationella EU-projekt de redan är involverade i och som inbegriper skånska företag och organisationer. Ett handlar om omställning av transportsystem till eldrivna fordon där industriklustret IUC Syd är en av aktörerna. Ett annat handlar om förebyggande tekniska lösningar mot utsläpp i Östersjön med bland andra Båstad kommun som partner. Ett tredje fokuserar på decentraliserade biogasanläggningar med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp som en deltagare.

Kamil Zajaczkowski nämner även att de hjälper Lundaföretaget BrainLit, som grundades av serieentreprenören Tord Wingren, med att söka EU-medel.

2015 omsatte IMCG:s 10,3 miljoner kronor med ett resultat på 1,3 miljoner. Enligt Jonas Norrman ligger siffrorna för 2016 på ungefär samma nivå.

I nuläget är de nio anställda men kommer i samband med etableringen att rekrytera ett par tjänster till i Malmö det kommande året.

Magnus Erlandsson

Innovations- och kommunikationsbyrån IMCG  – med huvudkontor i Göteborg – har i dagarna etablerat ett kontor i Malmö. Skånska kunder sedan tidigare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.