fredag 26 juli 2024

inloggad som

Mediehusen kapar tidningsutgivning i grannlandet

”Framover vil du ikke længere få leveret den trykte avis på din adresse”. Är brevet från Børsen en vittnesbörd om papperstidningens död? I alla fall när det kommer till näringslivsnyheter över sundet. Även Dagens Industri och Sydsvenskan har helt slutat dela ut tidningar på andra sidan Öresundsbron, visar Rapidus rundringning.

Børsen började redan 2015 trappa ned sina utländska pappersprenumeranter. Då hade de 90 i Skåne. I dag har de sammanlagt 15 prenumeranter i hela Sverige, samtliga med en skånsk adress. Tidningen är i färd med att avveckla sin utlandsdistribution helt och hållet.

– Det blev helt enkelt alltför administrativt tungt för oss att dela ut den utanför Danmark, säger Børsens distributionschef Ingrid Blatt till Rapidus.

Även Dagens Industri avslutade sin utländska distribution 2015.

– Det var ett beslut som visserligen togs av den tidigare ledningsgruppen men som inte är aktuellt att ompröva framöver. Vi fokuserar på Sverige, säger Dagens Industris chefredaktör Lotta Edling till Rapidus.

Den skånska mediedominanten Sydsvenskan har i dag inga papperstidningsprenumeranter i Danmark och har helt avvecklat sin utlandsdistribution. Däremot skickas några exemplar av tidningen ut via danska Bladkompagniet till ett tiotal försäljningsställen runt om i Köpenhamn.

– I Danmark har försäljningen varit relativt konstant de senaste åren, men det är en liten försäljning vi har. Vi hade några prenumeranter fram till för några år sedan, säger distributionschef Henrik Ekehage.

Danska Berlingske bryter mönstret. Tidningen har ungefär 100 skånska prenumeranter, de flesta i Malmöområdet, och inga planer på att lägga ner distributionen. Till Rapidus uppger ledningen att det inte är dyrare att köra ut tidningen till Malmö än till adresser runt om i Danmark. Tidningen körs ut med svenska Tidningsbärarna.

I många fall har pappersprenumerationen ersatts av digitala prenumerationer, men några siffror över detta har ingen av de kontaktade tidningarna kunnat lämna ut.

– Det är svårt för oss att ta fram siffror för den digitala utgivningen då den inte har en tydlig geografisk koppling, säger Ingrid Blatt på Børsen.

Magnus Erlandsson
Emily Binks

”Framover vil du ikke længere få leveret den trykte avis på din adresse”. Är brevet från Børsen en vittnesbörd om […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.