Spelbolaget Planeto i Malmö tar in två miljoner kronor från tre privatpersoner. Enligt Sara Sterner, som tillträdde som vd efter Martin Walfisz i höstas, klarar sig bolaget annars bra på intäkterna som spelplattformen Quizima ger.
– De är silent partners som inte har för avsikt att lägga sig i den dagliga verksamheten. Pengarna ska gå till att fortsätta rulla ut de första apparna innan vi når break-even, säger Sara Sterner som inte vill uppge vilka de tre är.
I höstas gick Planetos dåvarande vd Martin Walfisz ut med att företaget hade för avsikt att ta in mellan 5 och 15 miljoner kronor under 2017. Det gäller inte längre.
– Då stämde det, men vi har ändrat oss på den punkten. Vi har ju både kunder och intäkter. Så varför ska vi ha fler som ror båten om det inte behövs? säger Sara Sterner.
Quizima är en serie bildbaserade frågesportappar, där spelaren löser ett pussel genom att svara på frågor. Teknikens styrka ligger i att den är lätt att anpassa efter varumärke, spelare och vilka ämnen och frågor spelet vänder sig till.
Strax innan jul lanserade Illustrerad Vetenskap ett spel utvecklat av Planeto och i dagarna släpper Nordisk Film ett filmspel för den danska publiken. Affärsmodellen ser oftast ut som följer: Planeto utvecklar spelet kostnadsfritt och laddar det med innehåll som passar varumärket. Spelintäkterna går emellertid till Planeto medan kunden får krydda varumärket med underhållning och upplevelser.
Sedan i höstas har Planeto ökat sin personalstyrka från fem till åtta medarbetare och under våren ska de anställa ytterligare några som ska jobba med innehållet.
År 2012 gick Bonnier in som delägare i Planeto och 2015 övergick hela bolaget i Bonniers ägo. Men förra året köpte ägaren och grundaren Martin Walfisz tillbaka företaget för att återigen driva det i egen regi.
Magnus Erlandsson