fredag 23 februari 2024

inloggad som

Färskt Lundaföretag ska skräddarsy cancerbehandlingen

Nystartade OncoSignature har utvecklat en egen metod för att identifiera vilka cancerpatienter som är mottagliga för en viss typ av behandling. Metoden används för att anpassa behandlingar på individnivå och förbättra träffsäkerheten i kliniska prövningar.

Genom att ta fram ett antal karaktäristiska så kallade biomarkörer ska OncoSignature kunna identifiera vilka tumörer som påverkas av olika läkemedel. På så vis ska man kunna sålla ut de patienter som kan tillgodogöra sig en viss typ av behandling redan vid de kliniska prövningarna.

– Vi tar alltså ut en signatur som visar vem som har större sannolikhet att dra nytta av behandlingen, säger vd Kristina Masson.

Idén bakom OncoSignature utvecklades av Kristina Masson under hennes tid som forskare vid Broad institute och på bioteknikföretaget Merrimack i Boston, USA, samt av Peter Blume-Jensen, för närvarande forskningschef för XTuit Pharmaceuticals i Boston. Kristina Masson grundade OncoSignature i slutet på förra året och flyttade i början på mars i år in till inkubatorn Smile i Lund. Redan vid etableringen hade bolaget en kund, ett bioteknikföretag i USA som har ett läkemedel i klinisk fas II och fas III.

OncoSignature har två anställda och anlitar ett antal specialiserade konsulter. Bolaget ägs av Kristina Masson och en affärsängel, men Masson hoppas på att bolaget inom ett år ska kunna ta in kapital för att gå in i en expansionsfas, bland annat genom att anlägga ett eget kliniskt laboratorium.

Emiliano Strauss

Nystartade OncoSignature har utvecklat en egen metod för att identifiera vilka cancerpatienter som är mottagliga för en viss typ av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.