fredag 3 maj 2024

inloggad som

”Vi har varit väldigt uppvaktade de senaste åren”

Amerikanska Twilio köper upp omskrivna Beepsend. Malmöbolaget kommer nu fungera som Twilios SMS-leverantör i Europa och räknar med att behöva öka personalstyrkan, uppger vd Elisabeth Brevenson i en intervju med Rapidus.

Hela personalen på 35 anställda och konsulter följer med i affären.

– Twilio har varit kunder i flera år. Nu kommer vi få ökad trafik från dem vilket innebär att vi kommer behöva växa, men hur mycket vet vi inte än, säger Elisabeth Brevenson till Rapidus.

Beepsend har utvecklat teknik för att automatiskt skicka SMS. Twilio, noterat på New Yorkbörsen, sysslar med en rad olika tekniker får meddelandeutskick, däribland SMS. Bland kunderna syns Facebook och Uber.

– Twilio är starka i USA, men att skicka ut automatiska SMS är komplicerat och fungerar olika i varje land. Vi är duktiga på det i Europa, det är vår teknik och vårt kunnande de vill åt, säger Elisabeth Brevenson.

Efter tidigare rekordtillväxt har Beepsends omsättning pendlat runt 100 miljoner kronor de senaste åren, med negativa resultat efter tunga teknikinvesteringar.

– Vi har blivit väldigt uppvaktade de senaste åren, men rent ekonomiskt var vi egentligen inte redo att söka någon partner. Vi tänkte bli lönsamma först under 2017. Men kulturen på Twilio kändes rätt, säger Elisabeth Brevenson.

Hon äger själv ungefär en fjärdedel av Beepsend, med Tibia konsult, Rikard Edsgärd och Rosengård Invest som andra stora ägare. För Rosengård Invest blir affären ett stort steg i den pågående avvecklingen av portföljen.

Twilio har runt 800 anställda runt om i världen. I senaste kvartalsrapporten, som publicerades i går, ökade omsättningen med 60 procent till 82 miljoner dollar.

Erik Olausson

Amerikanska Twilio köper upp omskrivna Beepsend. Malmöbolaget kommer nu fungera som Twilios SMS-leverantör i Europa och räknar med att behöva […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.