När Eurovisionfinalen 2014 avgjordes i Köpenhamn var det trummisen Niels Werner Adelmarns uppblåsbara kuddar i taket som gav rätt akustik i den kala industrilokalen. I dag används kuddarna i konsertsalar från Amsterdam till Dubai och bolaget bakom har för första gången nått ett nollresultat.
Niels Werner Adelman-Larsen är förutom trummis i coverbandet Die Herren och i jazzklubben La Fontaines husband även ingenjör från DTU med inriktning på akustik. Under mer än 1.500 konserter med Die Herren lade han märke till hur olika ljudet lät i olika konsertsalar. Och det som fattades var inte i första hand fasta installationer eftersom klassisk musik kräver annan efterklang än rock. Därför började han skissa på variabla akustikelement som blåses upp och placeras i taket efter datorberäkningar.
Utvecklingen startade 2011 i bolaget Flex Acoustics men det var först 2014 som försäljningen kom i gång av kuddarna, som tillverkas av ett material i tunn, brandtålig och akustiskt dämpande plast. I dag används tekniken bland annat i ett operahus i Dubai, ett kulturcenter i Kuwait, vid Kraftwerks konserter i Berlin och One Directions spelningar i Amsterdam.
– 2016 blev det för första gången ett överskott i firman så vi kunde betala ut lön. Nu handlar det om att utvidga distributionsnätet, bland annat i Sverige där jag har haft de första förhandlingarna, säger Niels Werner Adelman-Larsen till Rapidus.
Han är i dag en erkänd forskare inom akustik, med framträdanden på konferenser världen över, och jobbar fortfarande tätt med elektronikinstitutionen på DTU. Bland annat med lektor Cheol-Ho Jeong, som står för de statistiska analyserna och testerna i universitetets klangkammar-laboratorium.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø