Helsingborgsbaserade FSport utvecklar ett nätspel där inbitna sportfans själva kan sätta samman sitt drömlag. Doldisbolaget tar nu in 15 miljoner kronor från ett antal affärsänglar.
Så kallad daily fantasy-sport är ursprungligen ett amerikansk fenomen där användaren agerar sportchef och väljer sitt lag. Det fiktiva laget får sedan poäng beroende på hur det går för de riktiga spelarna i olika matcher under säsongen. Skälet till att spelformen blivit så populärt i USA är att den där varit en av få lagliga vinstgivande spel på nätet.
Av pengarna kommer 14,4 miljoner kronor som kontanter och 600.000 kronor via kvittning av en skuld till främst Aggregate Media, ett riskkapitalbolag samägt av Bonnier och en rad andra mediebolag som byter ägarandelar i uppstartsbolag mot annonsutrymme.
FSport grundades 2013 av bland andra Björn Hofvendahl, tidigare elitspelare i en rad olika fotbollsklubbar, som varit bolagets vd fram till oktober i år då han efterträddes av Hampus Hägglöf.
Ordförande i FSport är styrelseproffset och investeraren Johanna Fagrell Köhler.
– Det är ett antal affärsänglar och privatpersoner som gått in med många mindre poster, säger hon.
– Vi håller på att utveckla spelen för närvarande och har inte lanserat något på marknaden än. Det kommer att hända saker under 2017.
2015 omsatte FSport 420.000 kronor. De tre största ägarna i bolaget är i nämnd ordning medgrundaren Filip Martell, teknikbolaget PatchOne och Björn Hofvendahl.
Magnus Erlandsson