tisdag 16 april 2024

inloggad som

Växande PR-byråer ömsar skinn

Skånes PR-byråer håller ångan uppe. Samtliga aktörer som Rapidus talat med ökar omsättningen i år. Samtidigt är flera byråer på väg att ömsa skinn och bredda sig till en rad andra tjänster inom kommunikationsområdet.

Gullers Grupp Syd – som bildades i fjor då Stockholmsbaserade Gullers Grupp förvärvade Trivector Information – har sedan starten vuxit till tolv medarbetare. På frågan hur det går för Skånes PR-byråer ställer vd Annika Sjöberg en motfråga:

annika_sjoberg– Det beror på vad du menar med en PR-byrå? Det pågår en branschglidning som gör att allt fler väljer att kalla sig kommunikationsbyrå, och det gäller även oss. Det är delvis en anpassning till att uppdragsgivare i dag inte vill shoppa runt hos flera byråer, utan vill samla allt på ett ställe, säger hon till Rapidus.

Två områden tycker Annika Sjöberg sticker ut som gör att de för närvarande växer organiskt. Ett är digitalisering av verksamheter och den kommunikation som följer på detta paradigmskifte. Det andra är film och rörlig bild där kommunikationsbyråerna inte sällan – så även Gullers Grupp – skaffar sig egna produktionsbolag, antingen genom rekrytering eller genom att förvärva existerande filmbolag.

2016 räknar Annika Sjöberg med att omsättningen för Gullers Grupp Syd ökar till 7,3 miljoner kronor, jämfört med 5,3 miljoner 2015. Totalt i Sverige har Gullers Grupp 140 anställda med en omsättning 2015 på 81 miljoner kronor.

Carl Magnus Cronholm är vd både på Mannov och kommunikationsbyrån Few som äger PR-byrån. Han tycker sig se en skillnad i hur PR-uppdraget numera är integrerat i hela verksamheten.

Carl Magnus Cronholm– Tidigare såg man PR som en separat disciplin som ofta sprang iväg i sin egen riktning. Så är det inte längre. I dag är PR en central del i en 360-gradig kommunikation, säger han till Rapidus.

Därför, menar han, kommer uppdragen allt oftare från marknadscheferna, och inte som tidigare från informations- eller säljchefer, eftersom de har ett annat helikopterperspektiv.

Mannov anställde nyligen tre personer och är i dag tio medarbetare på kontoret i Malmö. Omsättningen för 2016 beräknas hamna runt åtta miljoner kronor, jämfört med sex miljoner 2015.

Kommunikationsbyrån Navigator är en fullservicebyrå med PR som ett av verktygen i lådan.

– Vi behöver ett PR-team för att kunna erbjuda våra kunder en helhet, säger Navigators vd Leif Lindau.

Han delar Carl Magnus Cronholms syn att kunden allt oftare samlar sina uppdrag hos en kontaktperson på företaget, en marknadschef eller en kommunikationschef, för att på så sätt optimera aktiviteterna. Förra året omsatte Navigator 23 miljoner kronor, prognosen för 2016 är 25 miljoner.

Mot strömmen går Aspekta, som fortfarande främst arbetar som en renodlad PR-byrå.

– Det finns visserligen en branschglidning men vi håller fast vid att det är PR-konsulttjänster som vi erbjuder, säger vd Thomas Pålsson till Rapidus.

För Aspektas del är det framför allt den finansiella kommunikationen som ökar i omfattning. Ett resultat av att ett stort antal bolag i södra Sverige har eller är på väg att noteras. Thomas Pålsson upplever även att klassiska public affairs, det vill säga relationsbyggande och lobbyism, har fått en viss renässans på senare tid.

Aspekta sysselsätter 15 personer på kontoren i Malmö och Köpenhamn. 2015 landade omsättningen på cirka 21 miljoner kronor, prognosen för 2016 ligger på 25 miljoner kronor.

Magnus Erlandsson

Skånes PR-byråer håller ångan uppe. Samtliga aktörer som Rapidus talat med ökar omsättningen i år. Samtidigt är flera byråer på väg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad