fredag 3 maj 2024

inloggad som

Bioglan provar krämer med SenzaGens allergitest

I ett nytt samarbete ska forskningsbolaget SenzaGen i Lund prova sitt djurfria allergitest på Malmöbaserade Bioglans formuleringar inom kosmetika, medicinteknik och läkemedel. Målet är att testet ska klara att identifiera allergener även i komplexa hudprodukter.

Sedan 2013 är det förbjudet inom EU att sälja kosmetika som är testade på djur. SenzaGen har tagit fram ett test som görs på laboratorium, med människoceller, där bolaget kan tolka hur cellerna reagerar på olika kemikalier.

Anki Malmborg Hager– Vi vill öka vår kunskap om hur testet fungerar på produkter där olika aktiva substanser kan samverka, som i salvor, lotion och krämer. Det är formuleringar som Bioglan är experter på, säger SenzaGens vd Anki Malmborg Hager till Rapidus.

Hon menar att det generellt finns ett stort intresse av att kunna undersöka kosmetiska formuleringar, och inte bara enstaka kemikalier, avseende allergirisk.

– Bioglan är med i samarbetet för att vi vill vara beredda inför framtiden och lära om alternativa metoder. Det kan bli fler restriktioner än i dag mot att använda djurförsök även på medicintekniska formuleringar och läkemedelsformuleringar, säger Bioglans utvecklingschef Birgitta Svensson till Rapidus.

SenzaGens plan är att sälja analystjänster via externa kontraktslaboratorier där testet används. Bolaget har åtta anställda i Lund, och två personer i Kalifornien på konsultbasis. Huvudägare är grundarna och Lundaforskarna Malin Lindstedt och Carl Borrebaeck. SenzaGen planerar att notera sig på First North under tredje kvartalet 2017.

Bioglan ägs av spanska Laboratorio Reig Jofre och sysselsätter 85 personer vid sin anläggning i Malmö.

Elisabet Ottosson

I ett nytt samarbete ska forskningsbolaget SenzaGen i Lund prova sitt djurfria allergitest på Malmöbaserade Bioglans formuleringar inom kosmetika, medicinteknik […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.