Skånska innovationsbolaget Freedesk har fått en order på 1.000 exemplar av sin höj- och sänkbara skiva från en amerikansk distributör. Under 2016, som är första helåret på marknaden, räknar grundaren Stefan Westergård med att omsätta 3-4 miljoner kronor.
Freedesks patentsökta träkonstruktion fungerar som en manuellt höj- och sänkbar skiva att sätta ovanpå till exempel skrivbordet för den som vill stå upp och jobba. Utöver uppmärksamhet från svenska skolor, arbetsplatser och privatpersoner har skivan väckt intresse hos en amerikansk möbeldistributör som lagt en order på 1.000 skivor, som i konsumentledet kostar närmare 2.500 kronor styck.
– De kommer på plats i oktober för lansering, sedan har han aviserat ytterligare en order på 1.000 skivor snart, och bett oss att förbereda en produktionskapacitet på minst 10.000 bord per månad inför 2017, säger Stefan Westergård.
Han är civilingenjör i ergonomisk design och har arbetat fram skivan tillsammans med möbelsnickaren Martin Stark och industridesignern Patrik Bruzelius. Med i projektet är även Anton och Oscar Troedsson, som driver ett antal e-handelsbutiker. Bortsett från vissa intäkter från en crowdfunding-kampanj har kvintetten hittills finansierat utvecklingen med egna medel. Men nu siktar Stefan Westergård på att ta in externt kapital.
– Målet är att få in fem miljoner kronor innan sommaren, säger han.
Utöver marknadsföring ska pengarna gå till vidare produktutveckling, som bland annat handlar om att förse konstruktionen med en fjädermekanism eller elmotor för att det ska gå att lyfta och justera skivan även när den är tungt lastad.
Erik Olausson