lördag 5 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ideon pilottestar skånsk teknik för digitala dörrskyltar

Ideonföretaget Notizo har under det senaste halvåret utvecklat en uppkopplad dörrskylt, som också kan användas som en digital anslagstavla. Kommersiell lansering är planerad för senhösten 2016, men nu i veckan startar en pilotinstallation av fem smarta dörrskyltar på Ideon.

Skärmen på Notizos dörrskylt är gjord av så kallat e-papper, som även används i till exempel Amazons e-boksläsare Kindle. Vad som står på skärmen kan styras med hjälp av en molnbaserad app, vilket gör att man exempelvis enkelt kan flytta alla namnskyltar på en hel avdelning till en annan. På skärmen kan även kontorsanvändaren lämna meddelanden. Delar av molnlösningen har patentsökts.

– Nu har äntligen e-papper blivit billigt. Priset kommer ligga under en tusenlapp per skylt, så det är fantastiskt. Eftersom att den är batteridriven så kommer livslängden vara mellan 12-18 månader. Med andra lösningar måste man gömma sladdar i väggen, säger vd:n och medgrundaren Niklas Ericson till Rapidus.

Notizo grundades 2015 av Niklas Ericson, Daniel Kraus och Ericsson-vetranen Johan Lindén. Först var idén att skapa en digital Post It-lapp, vid årsskiftet började de skissa på dörrskyltarna. De har byggt egen hårdvara och använt programmerare från Helsingborgsföretaget EC Solutions. Tillverkningen sker hos Scanfil i Malmö.

Hittills har företaget fått Innovationsstöd från Almi. Grundarna siktar på att ta in några miljoner i privat kapital under året.

Hanna Sigeman

Ideonföretaget Notizo har under det senaste halvåret utvecklat en uppkopplad dörrskylt, som också kan användas som en digital anslagstavla. Kommersiell […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]