onsdag 19 mars 2025

inloggad som

Ideon pilottestar skånsk teknik för digitala dörrskyltar

Ideonföretaget Notizo har under det senaste halvåret utvecklat en uppkopplad dörrskylt, som också kan användas som en digital anslagstavla. Kommersiell lansering är planerad för senhösten 2016, men nu i veckan startar en pilotinstallation av fem smarta dörrskyltar på Ideon.

Skärmen på Notizos dörrskylt är gjord av så kallat e-papper, som även används i till exempel Amazons e-boksläsare Kindle. Vad som står på skärmen kan styras med hjälp av en molnbaserad app, vilket gör att man exempelvis enkelt kan flytta alla namnskyltar på en hel avdelning till en annan. På skärmen kan även kontorsanvändaren lämna meddelanden. Delar av molnlösningen har patentsökts.

– Nu har äntligen e-papper blivit billigt. Priset kommer ligga under en tusenlapp per skylt, så det är fantastiskt. Eftersom att den är batteridriven så kommer livslängden vara mellan 12-18 månader. Med andra lösningar måste man gömma sladdar i väggen, säger vd:n och medgrundaren Niklas Ericson till Rapidus.

Notizo grundades 2015 av Niklas Ericson, Daniel Kraus och Ericsson-vetranen Johan Lindén. Först var idén att skapa en digital Post It-lapp, vid årsskiftet började de skissa på dörrskyltarna. De har byggt egen hårdvara och använt programmerare från Helsingborgsföretaget EC Solutions. Tillverkningen sker hos Scanfil i Malmö.

Hittills har företaget fått Innovationsstöd från Almi. Grundarna siktar på att ta in några miljoner i privat kapital under året.

Hanna Sigeman

Ideonföretaget Notizo har under det senaste halvåret utvecklat en uppkopplad dörrskylt, som också kan användas som en digital anslagstavla. Kommersiell […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Uppköpsbud på Dignitana

    Dignitana i Lund steg med 67 procent på börsen på tisdagen. Orsaken är ett bud som kommer att göra skalpkylningsbolaget brittiskt. Vd Fredrik Jonsson berättar varför styrelsen vill sälja.

  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Beamonics breddar målgruppen

    Efter ett framgångsrikt fjolår har Lundabolaget Beamonics fyllt på kassan för att ta nästa steg i tillväxtresan. — Med de här pengarna ska omsättningen öka, säger vd Can Xu till Rapidus.


  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Nytt stödnätverk för elekronikföretag

    Opentech, tidigare med namnet Mobile Heights, i Lund går i spetsen för en ny stödsatsning för små och medelstora elektronikföretag. – Vi vill hjälpa dem ut internationellt, säger Opentechs vd Ola Svedin.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.

  • AI-bolaget gasar på med kändisänglar

    Helsingborgsbolaget Klang AI fyller på kassan med en nyemission och får välkända lokala profiler i ägarlistan.