Istvan Beres är sedan tidigare vd för Malmöbolaget United Influencers Media Group. Nu kliver han formellt upp som vd även för annonsbolaget DanAds. Han grundade bolaget tillsammans med Peo Persson, som behåller det operativa ansvaret.
– Jag har varit vd för DanAds sedan länge, men vi har inte registrerat det. I och med att DanAds fått in externa investerare ändrade vi det i bolagsordningen. Det är Peo Persson som driver bolaget på daglig basis, säger Istvan Beres till Rapidus.
Malmöbolaget DanAds startade 2013 och tog i början av april in tolv miljoner kronor från Almi Invest, nybildade investeringsbolaget Wellstreet i Stockholm samt grundarna Peo Persson och Istvan Beres. DanAds utvecklar ett digitalt annonsbokningssystem för mediehus och publicister där små-och medelstora annonsörer kan boka och skräddarsy annonser dygnet runt.
Bland kunderna syns Bonnierägda HD-Sydsvenskan, Polska Press Grupa och mediekoncernen BD News24 i Bangladesh. Danads sysselsätter tolv personer och omsätter runt miljonen.
United Influencers Media Group, som tidigare hette Mikz, är också en av DanAds kunder. Bolaget fick en ny storägare i norska United Bloggers i fjor och sysslar med content marketing. Inlägg från företag placeras bland blogginlägg från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Isabella Löwengrip i bolagets app och på dess hemsida.
I februari öppnade United Influencers Media Group, som fått tung uppbackning av Dan Olofsson i flera år, nytt kontor i Finland. 30 personer arbetar i företaget varav 7 i Malmö. 2014 omsatte bolaget mindre än 100.000 kronor.
Emily Binks