lördag 5 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Samsung-avtal breddar marknaden för Cognimatics

Hittills har mjukvarubolaget Cognimatics i Lund främst åkt snålskjuts på Axis försäljning av nätverkskameror då omsättningen ökat till närmare 20 miljoner kronor. Ett färskt avtal med koreabaserade Hanwha Techwin breddar marknaden till att inkludera elektronikjätten Samsungs kameror.

RikardBerthilsson– Vi har jobbat med Axis väldigt länge och de har något som kallas Acap, som är en plattform för leverantörer som gör mjukvara till deras kameror. Kunderna köper kameran separat och sedan köper de mjukvaran separat på plattformen. Samsung har ett liknande upplägg, säger Cognimatics vd Rikard Berthilsson till Rapidus.

Genom ett avtal som slöts under våren med Hanwha Techwin, som köpt ut Samsungs kameraverksamhet och behållit varumärket Samsung, säljs Cognimatics mjukvara numera som tillbehör till Samsungs övervakningskameror.

Cognimatics teknik baseras på matematisk bildanalys och används bland annat för att räkna antalet besökare som kommer in och ut ur ett område. Det har länge varit bolagets storsäljare, men nu har en ny produkt börjat ta fart. En köräknare som i exempelvis livsmedelsbutiker och kaféer kan optimera bemanningen i kassan och minska väntetider i kön.

– Vi har rätt stora projekt på gång i USA med köräknare och besöksräkning, varav en del är i utvärderingsfasen, säger Rikard Bertilsson.

Cognimatics utvecklar även mjukvara för demografiska analyser där ålder och kön kan bestämmas på förbipasserande. Motsvarande funktionalitet finns hos konkurrenten Modcam i Malmö, som utvecklar en hel kameraenhet med inbyggd mjukvara, där själva bildmaterialet inte sparas utan enbart resultatet från bildanalysen.

Cognimatics sysselsätter 13 personer och majoriteten finns på Ideon i Lund. Två medarbetare arbetar vid bolagets amerikanska kontor i Miami. Under innevarande räkenskapsår, som slutar i augusti, räknar Rikard Berthilsson med att öka omsättningen från 16 till 20 miljoner kronor. Grundarna Kalle Åström, Håkan Ardö och Rikard Berthilsson äger majoriteten av företaget.

Emily Binks

Hittills har mjukvarubolaget Cognimatics i Lund främst åkt snålskjuts på Axis försäljning av nätverkskameror då omsättningen ökat till närmare 20 […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.