Hittills har mjukvarubolaget Cognimatics i Lund främst åkt snålskjuts på Axis försäljning av nätverkskameror då omsättningen ökat till närmare 20 miljoner kronor. Ett färskt avtal med koreabaserade Hanwha Techwin breddar marknaden till att inkludera elektronikjätten Samsungs kameror.
– Vi har jobbat med Axis väldigt länge och de har något som kallas Acap, som är en plattform för leverantörer som gör mjukvara till deras kameror. Kunderna köper kameran separat och sedan köper de mjukvaran separat på plattformen. Samsung har ett liknande upplägg, säger Cognimatics vd Rikard Berthilsson till Rapidus.
Genom ett avtal som slöts under våren med Hanwha Techwin, som köpt ut Samsungs kameraverksamhet och behållit varumärket Samsung, säljs Cognimatics mjukvara numera som tillbehör till Samsungs övervakningskameror.
Cognimatics teknik baseras på matematisk bildanalys och används bland annat för att räkna antalet besökare som kommer in och ut ur ett område. Det har länge varit bolagets storsäljare, men nu har en ny produkt börjat ta fart. En köräknare som i exempelvis livsmedelsbutiker och kaféer kan optimera bemanningen i kassan och minska väntetider i kön.
– Vi har rätt stora projekt på gång i USA med köräknare och besöksräkning, varav en del är i utvärderingsfasen, säger Rikard Bertilsson.
Cognimatics utvecklar även mjukvara för demografiska analyser där ålder och kön kan bestämmas på förbipasserande. Motsvarande funktionalitet finns hos konkurrenten Modcam i Malmö, som utvecklar en hel kameraenhet med inbyggd mjukvara, där själva bildmaterialet inte sparas utan enbart resultatet från bildanalysen.
Cognimatics sysselsätter 13 personer och majoriteten finns på Ideon i Lund. Två medarbetare arbetar vid bolagets amerikanska kontor i Miami. Under innevarande räkenskapsår, som slutar i augusti, räknar Rikard Berthilsson med att öka omsättningen från 16 till 20 miljoner kronor. Grundarna Kalle Åström, Håkan Ardö och Rikard Berthilsson äger majoriteten av företaget.
Emily Binks