Till sommaren är de sista av de uppsagda klara med karriärutvecklingsprogrammet Next Step. På Sony vill platschef Pär Thuresson hellre tala om vägen framåt, där den 100 personer starka utvecklingsenheten Research & Incubation spelar en nyckelroll.
Som Rapidus tidigare berättat har den nybildade enheten Research & Incubation mandat att experimentera med nya tillämpningar av Sony Mobiles teknik inom 5G-kommunikation och uppkopplade prylar, bortom mobiltelefoner och wearables. Den tänkta målgruppen är inte i första hand konsumenter utan företag inom olika branscher.
– Det kan till exempel handla om teknik för att effektivisera konferensmiljöer eller för att underlätta logistiken inom sjukvård och industri, säger Pär Thuresson till Rapidus.
Han vill inte gå in närmare på vilka konkreta projekt den nya innovationsavdelningen arbetar med men säger att Sony Mobile redan i dag har prototyper ute som testas i skarpt läge.
– Inom ett år hoppas jag vi har ett antal idéer från Research & Incubation som är ute hos slutkunder, säger han.
Enligt senaste prognosen kommer Sony Mobile sälja 25 miljoner mobiler innevarande räkenskapsår, närapå en halvering mot året före. På mobilmässan i Barcelona presenterades den nya modellen Xperia X, men även en rad sidoprodukter under samma varumärke, däribland en geststyrd projektor och en bärbar minikamera med röst- och ansiktsigenkänning.
– 2016 ligger fokus på att stabilisera vår försäljning och skapa lönsamhet med en mindre och skarpare produktportfölj. Vi koncentrerar oss även på kärnmarknaderna där vi är stora, det vill säga Europa, Japan och resten av Asien, säger Pär Thuresson.
Han tog över som platschef i somras från Bengt-Arne Molin, som istället fick ansvaret att leda den snart avslutade neddragningen.
– Diskussionen pågår om vad han ska göra sedan, säger Pär Thuresson.
Erik Olausson