Norska IT-konsulterna Bouvet har svårt att slå mynt av verksamheten i Sverige. Trots bättre intäkter blir även 2015 ett förlustår. Nya vd:n på Bouvet Syd, Marie Eriksson, vill konkurrera med digitalbyråerna för att vända utvecklingen.
Den norska IT-konsultkoncernen gick in på den svenska marknaden 2008 genom att köpa upp Microsoftkonsulten Zekundera i Malmö. Men Bouvet Sverige, med dotterbolagen Bouvet Syd och Bouvet Stockholm, har med få undantag visat röda resultat i boksluten.
I somras tillträdde Marie Eriksson som ny vd på Bouvet Syd i Malmö. Hon har tidigare varit IT-chef på Öresundskraft. Förra året omsatte Bouvet Syd drygt 17 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4,6 miljoner. Även 2015 kommer sluta med förlust, uppger Marie Eriksson för Rapidus.
– Jag har fått ordna och städa i bolaget, säger hon om sin första tid som vd.
Bouvet Sverige ökar sin omsättning med 30 procent i år, jämfört med 2014, till cirka 55 miljoner kronor. Samtidigt minskar man förlusten från sex till tre miljoner kronor.
Marie Eriksson menar bolagen kan göra plusresultat redan nästa år, genom satsa på kompletta digitala lösningar. Bland annat rekryterar de inom interaktionsdesign, planen är att ta marknadsandelar från digitalbyråerna.
– Många tar in en digitalbyrå och sedan anlitar man ett IT-bolag till att göra det tekniska. Men det är inte det bästa sättet. Vi vill ta hela resan med företagen, från design till implementering.
Som exempel nämner hon ett nyligen slutfört uppdrag för Falkenbergs museum.
Under 2015 har Bouvet Sverige vuxit från 48 till 58 anställda, varav 18 sitter i Malmö. De räknar med att växa på samtliga kontor under 2016. I Malmö vill man anställa fem personer.
Koncernen Bouvet har 1.032 anställda och omsatte 900 miljoner norska kronor med ett resultat på 54 miljoner under årets första tre månader. Bland deras svenska kunder finns Ica, Finansinspektionen, SAS och ett flertal kommuner.
Olof Peterson