torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Phonera-grundare bakom mediesatsning på nätet

Gustav Hjärn, produktansvarig på Anoto, och Henric Wiklund, grundare av Phonera, satsar på ett annonsfinansierat debattforum på nätet. Tanken är att politiker, företagare, journalister och privatpersoner ska publicera debattinlägg som ifrågasätter sanningshalten i något de läst eller sett i media.

Gustav Hjärn– Vi vill skapa en debattplattform som ger möjlighet att debattera på ett mer faktabaserat sätt. Medlemmar ska använda referenser i sina inlägg, som vem som helst kan kontrollera, säger Gustav Hjärn.

Han blir vd i nybildade bolaget Ifrågasätt Media, som driver sajten. Att skapa konto och debattera är gratis, men användaren måste uppge namn, personnummer och postort som sedan kollas upp för att verifiera personens äkthet. Gustav Hjärn menar att det ökar seriositeten och transparensen för forumet som till en början inte kommer modereras.

– Vi kollar inte igenom källorna och vi tar inte ställning till om källorna är bra eller vilka debatter som förs. Vi riktar oss så brett som möjligt, vi vill hitta kända och okända skribenter, säger Gustav Hjärn.

Övriga grundare är Mats Nilsson, partner på Maqs i Malmö, och Mattias Tönnheim som tidigare varit pr- och marknadschef på Phonera samt grundare av Malmöbyrån Samurai PR.

För närvarande finns en betaversion av hemsidan ifragasatt.se uppe, som förväntas vara klar om några veckor. Samtliga grundare har gått in med kapital, i framtiden ska hemsidan tillika bolaget finansieras av annonsintäkter.

Emily Binks

Gustav Hjärn, produktansvarig på Anoto, och Henric Wiklund, grundare av Phonera, satsar på ett annonsfinansierat debattforum på nätet. Tanken är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött ska bli billigare än ko”

    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.