fredag 3 maj 2024

inloggad som

Doldisbolag i Malmö spräcker 100-miljonersvallen

Vägg i vägg med konkurrenten AddPro har IT-bolaget Saldab i det tysta växt till att sysselsätta 67 personer, med en omsättning på 110 miljoner kronor. Det senaste året har Malmöbolaget bland annat öppnat kontor på Ideon och plockat möbelkedjan Sova som ny kund.

Saldab fungerar som återförsäljare för allt från Microsoftmjukvara till videokonferenssystem, men merparten av intäkterna kommer från uthyrning av IT-konsulter samt molntjänster och hosting. Bolaget driver fem serverhallar, varav tre i Malmö. Bland kunderna finns veterinärkedjan Evidensia, Aditro Logistics och hajpade börsbolaget Fingerprint Cards.

Daniel_Marceau_2– Tanken är att vi ska vara kundernas enda IT-leverantör och kunna fungera som deras hela IT-avdelning, säger vd Daniel Marceau till Rapidus.

Han startade bolaget 2009 ur spillrorna av ett tidigare bolag, också kallat Saldab, ägt av dåvarande Carl Lamm. Efter tre uppköp 2012 har Saldab i dag kontor i Malmö, Göteborg, Jönköping och Stockholm. Förra hösten öppnades även en filial på Ideon i Lund med två anställda.

– Det är för att komma närmare uppstarsbolagen på Ideon, en sektor vi tidigare varit dåliga på, säger Daniel Marceau.

Totalt har Saldab det senaste halvåret ökat personalstyrkan med 16 personer. Bland dem finns två veteraner från Malmöbaserade Viridis IT, numera ägt av TDC: Mikael Ziegenfelt, som blir ny operativ driftschef på Saldab, och Roger Persson som blir ny marknads- och säljchef.

Saldab består i dag av två bolag, men ska inom kort fusioneras till ett. Enligt Daniel Marceau landade omsättningen på 110 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig till juni 2015. Han räknar med att öka omsättningen med ytterligare 15 procent i år.

Erik Olausson

Vägg i vägg med konkurrenten AddPro har IT-bolaget Saldab i det tysta växt till att sysselsätta 67 personer, med en […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.