måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apsis expanderar i Östasien

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt satsningar i Östasien, där bolaget bland annat utvidgat sin verksamhet i Singapore.

Apsis omsätter nu över 250 miljoner kronor. De är specialiserade på marknadsföring via e-post, där kunden kan följa upp resultatet. Under 2015 anställde företaget över 30 personer, framför allt inom försäljning och produktutveckling. Snabbaste tillväxten sker Hongkong, kontoret där har expanderat till 20 personer och en ny Asienchef har anställts. Samtidigt har Apsis utvidgat sin verksamhet i Singapore.

kim_mortensen– Vi fokuserar på allt utanför kinesiska fastlandet. Det är en fragmenterad marknad där det finns många konkurrenter, men ingen som äger marknaden än. Utvidgningen i Asien ser ut att fortsätta, vi har inte bestämt var men vi kollar på Malaysia och Taiwan, säger vd Kim Mortensen till Rapidus.

På den europeiska marknaden är Apsis en av de större spelarna, företaget har kunder i 50 länder men 90 procent av omsättningen genereras i Norden.

– Vi prioriterar att få igång Singapore, men vi vill även titta på Västeruropa, det är nästa steg, säger Mortensen.

Apsis kommande produktlanseringar riktas mot den växande e-handeln, som i Sverige väntas omsätta 50 miljarder i år. Mest ökar shoppandet via mobiltelefonen, men ett problem för handlarna är att 70 procent av alla varor som läggs i e-butikernas kundkorgar aldrig leder till köp, uppger Mortensen. Apsis nya tjänst skickar en påminnelse till kunden, så hen kan gå tillbaka och genomföra köpet. Senare i år lanseras en annan funktion, som ger användaren produktrekommendationer för e-post och hemsidor. Ytterligare en tjänst ligger i pipelinen.

– Än så länge är den hemlig, med den handlar om att fånga data. Den som äger data äger allt, säger Kim Mortensen.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel, som var vd fram till 2013 och fortfarande sitter i styrelsen. I januari 2014 köpte Apsis Malmöbolaget ProspectEye, som kartlägger webbtrafik för att kunna fördela säljinsatser hos företaget. Det året steg omsättningen kraftigt, i år har det gått trögare, uppger Mortensen. På huvudkontoret i Malmö finns i dag 110 medarbetare och man har även växande kontor i Stockholm och Göteborg. Största ägare är norska riskkapitalbolaget Norvestor. Bland kunderna syns bland annat Arla, Adidas, Nordic Sugar och Malmö stad.

Olof Petersson

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.