torsdag 21 november 2024

inloggad som

Apsis expanderar i Östasien

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt satsningar i Östasien, där bolaget bland annat utvidgat sin verksamhet i Singapore.

Apsis omsätter nu över 250 miljoner kronor. De är specialiserade på marknadsföring via e-post, där kunden kan följa upp resultatet. Under 2015 anställde företaget över 30 personer, framför allt inom försäljning och produktutveckling. Snabbaste tillväxten sker Hongkong, kontoret där har expanderat till 20 personer och en ny Asienchef har anställts. Samtidigt har Apsis utvidgat sin verksamhet i Singapore.

kim_mortensen– Vi fokuserar på allt utanför kinesiska fastlandet. Det är en fragmenterad marknad där det finns många konkurrenter, men ingen som äger marknaden än. Utvidgningen i Asien ser ut att fortsätta, vi har inte bestämt var men vi kollar på Malaysia och Taiwan, säger vd Kim Mortensen till Rapidus.

På den europeiska marknaden är Apsis en av de större spelarna, företaget har kunder i 50 länder men 90 procent av omsättningen genereras i Norden.

– Vi prioriterar att få igång Singapore, men vi vill även titta på Västeruropa, det är nästa steg, säger Mortensen.

Apsis kommande produktlanseringar riktas mot den växande e-handeln, som i Sverige väntas omsätta 50 miljarder i år. Mest ökar shoppandet via mobiltelefonen, men ett problem för handlarna är att 70 procent av alla varor som läggs i e-butikernas kundkorgar aldrig leder till köp, uppger Mortensen. Apsis nya tjänst skickar en påminnelse till kunden, så hen kan gå tillbaka och genomföra köpet. Senare i år lanseras en annan funktion, som ger användaren produktrekommendationer för e-post och hemsidor. Ytterligare en tjänst ligger i pipelinen.

– Än så länge är den hemlig, med den handlar om att fånga data. Den som äger data äger allt, säger Kim Mortensen.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel, som var vd fram till 2013 och fortfarande sitter i styrelsen. I januari 2014 köpte Apsis Malmöbolaget ProspectEye, som kartlägger webbtrafik för att kunna fördela säljinsatser hos företaget. Det året steg omsättningen kraftigt, i år har det gått trögare, uppger Mortensen. På huvudkontoret i Malmö finns i dag 110 medarbetare och man har även växande kontor i Stockholm och Göteborg. Största ägare är norska riskkapitalbolaget Norvestor. Bland kunderna syns bland annat Arla, Adidas, Nordic Sugar och Malmö stad.

Olof Petersson

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.