tisdag 12 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Apsis expanderar i Östasien

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt satsningar i Östasien, där bolaget bland annat utvidgat sin verksamhet i Singapore.

Apsis omsätter nu över 250 miljoner kronor. De är specialiserade på marknadsföring via e-post, där kunden kan följa upp resultatet. Under 2015 anställde företaget över 30 personer, framför allt inom försäljning och produktutveckling. Snabbaste tillväxten sker Hongkong, kontoret där har expanderat till 20 personer och en ny Asienchef har anställts. Samtidigt har Apsis utvidgat sin verksamhet i Singapore.

kim_mortensen– Vi fokuserar på allt utanför kinesiska fastlandet. Det är en fragmenterad marknad där det finns många konkurrenter, men ingen som äger marknaden än. Utvidgningen i Asien ser ut att fortsätta, vi har inte bestämt var men vi kollar på Malaysia och Taiwan, säger vd Kim Mortensen till Rapidus.

På den europeiska marknaden är Apsis en av de större spelarna, företaget har kunder i 50 länder men 90 procent av omsättningen genereras i Norden.

– Vi prioriterar att få igång Singapore, men vi vill även titta på Västeruropa, det är nästa steg, säger Mortensen.

Apsis kommande produktlanseringar riktas mot den växande e-handeln, som i Sverige väntas omsätta 50 miljarder i år. Mest ökar shoppandet via mobiltelefonen, men ett problem för handlarna är att 70 procent av alla varor som läggs i e-butikernas kundkorgar aldrig leder till köp, uppger Mortensen. Apsis nya tjänst skickar en påminnelse till kunden, så hen kan gå tillbaka och genomföra köpet. Senare i år lanseras en annan funktion, som ger användaren produktrekommendationer för e-post och hemsidor. Ytterligare en tjänst ligger i pipelinen.

– Än så länge är den hemlig, med den handlar om att fånga data. Den som äger data äger allt, säger Kim Mortensen.

Apsis grundades 2001 av Anders Frankel, som var vd fram till 2013 och fortfarande sitter i styrelsen. I januari 2014 köpte Apsis Malmöbolaget ProspectEye, som kartlägger webbtrafik för att kunna fördela säljinsatser hos företaget. Det året steg omsättningen kraftigt, i år har det gått trögare, uppger Mortensen. På huvudkontoret i Malmö finns i dag 110 medarbetare och man har även växande kontor i Stockholm och Göteborg. Största ägare är norska riskkapitalbolaget Norvestor. Bland kunderna syns bland annat Arla, Adidas, Nordic Sugar och Malmö stad.

Olof Petersson

Malmöbaserade Apsis fortsätter att växa. 2014 ökade omsättningen med 20 procent. Företagets strategi är nya produkter riktade mot e-handeln, samt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.